Twinkle | Digital Commerce

Eindelijk tijd voor goede e-mails?

2017-05-26
170130
  • 2:31
Steeds meer bedrijven zetten in op e-mail als marketingkanaal. Aan mijn eigen inbox merk ik hoezeer het een vlucht neemt, vooral sinds begin dit jaar. Zowel service als sales, op goede en minder goede wijze. De redenen van de toename liggen voor de hand. E-mailen is een relatief goedkoop alternatief bij economische tegenwind en steeds meer grote merken nemen e-mailen serieus. Ze moeten ook wel: ontvangers doen steeds meer online. Ze zijn actief betrokken en verlangen digitale ondersteuning/mogelijkheden. Zelf zie ik daarnaast zakelijk veel extra e-mails, omdat men nog graag de zakelijke bestanden wil inzetten, updaten en aanvullen, en daarnaast permissies helder wil krijgen vanwege de aankomende wijziging van de Telecomwet.
 
Door het grote aanbod aan mails is het juist nu belangrijk om goede e-mails te sturen en positief op te vallen in de inbox, zeker als je voor je omzet grotendeels afhankelijk bent van online-verkoop! Toch gaat het hier nog vaak mis, terwijl je als webwinkelier het goede voorbeeld wil geven. Vandaar nog maar eens een paar basale grondbeginselen. Omdat mijn inbox bewijst dat ze voor veel verzenders nog niet tot de basiskennis behoren. Dus lees het eens en gebruik ze bij je eerstvolgende campagne.
 
Wat is je doelgroep?
Veel bedrijven e-mailen niet effectief, doordat ze zich niet houden aan de grondbeginselen. Erg jammer. Zo is het bepalen van de doelgroep erg belangrijk. Het is zinloos de boodschap bij zoveel mogelijk mensen over de schutting te gooien. Dat leidt eerder tot negatieve reacties. Beter is het afgestemde e-mailings naar verschillende doelgroepen te sturen. Toch is het vaak lekker makkelijk om gewoon alles naar iedereen te sturen. Maar vier groepen van 20.000 met een relevante boodschap voor elke groep werkt echt beter dan alle boodschappen naar 100.000 ontvangers. Het gaat immers om de conversie.
 
Hoe vaak mail je?
Met de frequentie gaat het ook vaak mis. Veel bedrijven voelen de druk elke week iets de deur uit te doen, want dat hoort toch zo? Ik heb toch een wekelijkse nieuwsbrief of actie? Alsof de klant elke donderdagmiddag op die nieuwsbrief zit te wachten. Verstuur daarom alleen een e-mailing als je ook echt iets te melden hebt, ook als dat één e-mailing per twee maanden betekent.
 
Hoe ziet het eruit?
Tot slot vorm en inhoud. Veel bedrijven lijken het op slag vergeten, maar ook voor een e-mailing gelden de wetten van direct mail. Gebruik een kop, breng de boodschap en de call to action kort en bondig voor het voetlicht en gebruik beelden alleen ondersteunend. Een e-mail is geen webpagina, maar juist een brief, alleen korter en krachtiger. In een direct mail zet je ook geen vijf aanbiedingen, dus waarom zou je dat wel doen in een e-mail? Geef daarnaast duidelijk sturing: wat wil je dat de ontvanger doet? Help 'm dan daarbij.
 
Dat dit allemaal open deuren lijken is niet voor niets – dat zijn het ook. Toch zie ik dagelijks e-mailings voorbij komen die aan geen enkele basisvoorwaarde voldoen. Dat kan grote gevolgen hebben en je mist een groot deel van het omzetpotentieel. Tevens beïnvloedt het de waardering binnen het bedrijf van e-mail als marketingkanaal. Zonde als daardoor draagvlak verdwijnt, helemaal als je bedenkt dat e-mailen niet alleen goedkoper is dan direct mail, maar als je het goed doet ook effectiever. Bij steeds meer bedrijven/klanten zie ik de e-mailresultaten de post-dm overtreffen!