Iedere ondernemer is op zoek naar hét gat in de markt. Johan Schaap, de ondernemer achter Ikwilpoken.nl, denkt met een USB-stick dé digitale variant van een visitekaartje in handen te hebben. Strogoffdirecthome.nl mikt op kookclubs en particulieren die wat extra willen betalen voor culinair vlees of vis. En Peter Wienecke van Labelfriends.nl zoekt het in felgekleurde, geïllustreerde labels.
Tekst: Miriam Knopper
'Een Poken is een nieuwe, laagdrempelige manier om gegevens tussen twee mensen uit te wisselen. Het is weer eens wat anders dan iemand een duf visitekaartje te geven', dat zegt Johan Schaap (35) oprichter van Ikwilpoken.nl. In deze webshop verkoopt Schaap gekleurde Pokens, kleine apparaatjes met cartoonachtige gezichten, die namen hebben als Voodoo, Panda en Alien. Door de Pokens met een handshake tegen elkaar aan te houden, kunnen gebruikers maximaal 64 contacten uitwisselen. Daarna stopt de gebruiker het apparaat in de USB-poort van een computer. Via een aangemaakt profiel op de website Doyoupoken.com kan de informatie worden gekoppeld aan diverse sociale netwerken als Hyves en Facebook.
Schaap heeft een eigen bedrijf voor nieuwe mediaconcepten en consultancy. De ondernemer vertelt: 'Ik ontving vorig jaar bij een internetbijeenkomst mijn eerste Poken. Ik heb de Poken getest en zag op Twitter en blogs dat erover gesproken werd. Dat gaf mij het signaal dat de buzz al aanwezig was. Vervolgens heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben ik in een dag een webwinkel begonnen. Vanwege de snelheid heb ik gekozen voor een open-sourcepakket.'
Ontwikkeld voor op het schoolplein
Poken is een product van een gelijknamig bedrijf uit Zwitserland. 'In Nederland zijn meerdere leveranciers actief. Het Zwitserse bedrijf bedingt geen exclusiviteit. Hoe meer Pokens er worden verkocht, hoe meer mensen er gebruik van maken.' Het product krijgt de nodige media-aandacht. 'Het is een hype.'
Het Zwitserse bedrijf heeft het product ontwikkeld voor op het schoolplein. 'Maar mijn doelgroep bestaat momenteel vooral uit particulieren: zakelijke en social-mediacontacten', vertelt Schaap. 'De Poken moet zich als een olievlek verspreiden. Pokens zijn voor zakelijke gebruikers bijvoorbeeld interessant om op beurzen gegevens mee uit te wisselen. Verder vind ik het een uitdaging om het product inderdaad op het schoolplein te krijgen.' Schaap wil zijn webshop in de toekomst uitbreiden met aanverwante producten. 'Ik denk dan aan een product waarmee je bestanden op een mp3-speler met elkaar kunt uitwisselen.'
Op interim-basis
Schaap werkt op interim-basis. De werkzaamheden voor zijn webshop plant hij in. 'Pakjes verstuur ik met TNT Post. Wat marketing betreft ben ik redelijk actief met Google Adwords. Verder heb ik dankzij mijn contacten free publicity gekregen. Mocht de webwinkel verder groeien, dan wil ik taken uitbesteden en/of mensen inhuren.'
Bij Strogoffdirecthome.nl kunnen thuiskoks, die wat overhebben voor kwaliteit, online vlees, vis, wild en gevogelte bestellen. 'Er zijn duizenden kookclubs', meent commercieel directeur Pieter de Ruijter uit Schagen. 'En op televisie zie je steeds weer een nieuw kookprogramma. Koken is hot.'
'Onze culinaire webshop is een shop binnen een shop', verduidelijkt De Ruijter. 'Van origine levert ons bedrijf Strogoff FreshFood culinaire producten aan professionele keukens. Ongeveer een jaar geleden zijn we met de webshop gestart, om aan de vraag van particulieren tegemoet te komen. Vlees in een supermarkt is anders van kwaliteit dan dat wat de betere restaurants gebruiken. Culinair vlees wordt geportioneerd op 't beste moment van smaak en malsheid.'
De Ruijter legt uit: 'Wij verpakken onze producten skin pack vacuüm. De klant heeft de keuze uit vers- of diepvriesleverantie.' De verzending gebeurt via speciale temperatuurboxen. TNT zorgt voor de logistieke afhandeling.
'Wij zijn de eerste webshop in Nederland die zo'n veelzijdig assortiment aanbieden. Eind 2007 is de shop voorzichtig van start gegaan. De komende tijd willen we onze naamsbekendheid vergroten, vooral onder kookclubs.'
Super handig, die labelsPeter Wienecke en zijn vrouw Katrien Blokland uit Hoorn weten zeker dat ze het gat in de markt hebben ontdekt: felgekleurde, geïllustreerde labels, bijvoorbeeld voor sportkleding, of voor de drinkbeker van schoolkinderen, omdat die beker zo op de drinkbekers van de andere kinderen lijkt. 'Sinds onze mailing bij Prenatal, werk ik van 's ochtends vroeg tot twee uur 's nachts door', zegt Labelfriends' Wienecke.
Eerder werkte hij als art director voor een vrouwenblad waar Blokland het bladmanagement voor deed, en in 1995 startte het echtpaar The Tag Company, voor persoonlijke identiteitsplaatjes aan een ketting. Naast hun bedrijven, onder de naam Sathijn, heeft het echtpaar ook nog eens drie kinderen.
Wienecke: 'Al onze eerdere ervaringen hebben we gebruikt voor Labelfriends.' De eigenaars houden bij dit project alles in eigen hand, zoals het design van de producten en de website en het inpakken van de bestellingen. De eigenaar: 'Ook het stickermateriaal hebben we zelf ontwikkeld.'
Labelfriends richt zich op ouders en kinderdagverblijven. Naast full colour naamstickers verkoopt het bedrijf strijklabels, allergielabels en SOS-bandjes. Zelfs schoenstickers ontbreken niet in het assortiment. 'Super gemakkelijk', meent Wienecke. 'Een kind ziet hiermee het verschil tussen de linker- en rechterschoen.'
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 03-2009
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'In één dag een webwinkel begonnen'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.