Webwinkeliers die klanten alleen de mogelijkheid bieden een aankoop 100 procent vooruit te betalen, overtreden de wet. Dat is ongewenst, stelt Thuiswinkel.org in een vandaag gepresenteerd position paper.
Volgens de branchevereniging brengt het Burgerlijk Wetboek webwinkeliers in onmogelijke situaties, omdat daarin zou zijn vastgelegd dat ze maximaal 50 procent van het transactiebedrag voor levering mogen innen.
Dat is echter niet zo; In 1992 is vastgelegd dat uitsluitend leveren tegen volledige vooruitbetaling niet mag.
Algemene voorwaarden
De webwinkelier mag dus de optie bieden om alles in één keer vooruit te betalen, mits de klant er ook voor kan kiezen minder dan 50 procent vooruit te betalen, zoals bij betaling onder rembours. Deze 'oude' bepaling is opgenomen in de nieuwe algemene voorwaarden van Thuiswinkel.org en veroorzaakte afgelopen najaar een storm in een glas water.
In de bres voor webwinkeliers
Dit gaat echter niet ver genoeg, aldus Thuiswinkel.org in het postioning paper Online Betalen in Nederland. De Werkgroep Betalingsverkeer pleit voor een wetswijziging die 'consumenten het recht geeft om 100 procent vooruit te betalen'. Op de keper beschouwd springt de brancheorganisatie in de bres voor groepen webwinkeliers, die zouden moeten kunnen volstaan met het aanbieden van 100 procent vooruitbetaling.
'Niet werkbaar'
Uit het position paper, dat vandaag wordt gepresenteerd tijdens het Online Betaal Congres: 'Degene die een artikel koopt voor een andere ontvanger (b.v. een bos bloemen of een verjaardagstaart op maat) zal 100 procent moeten aanbetalen; de kracht van deze service is nu juist dat de ontvanger niets betaalt! In bepaalde contexten is de wettelijke regel, vastgelegd voor het internettijdperk, dus niet werkbaar voor webwinkeliers. Duidelijkheid is gewenst, voor consumenten (zij vinden het geen probleem om via iDeal te betalen) en voor webwinkeliers.
Gezamenlijke aanpak fraude
Naast deze aanbeveling benadrukt Thuiswinkel.org in het position paper nog eens het belang van een gezamenlijke aanpak van internetfraude. Thuiswinkeliers en financiële instellingen treffen zelf maatregelen, maar een gezamenlijke aanpak van fraudepreventie en -bestrijding door alle belanghebbenden (thuiswinkeliers, financiële instellingen, justitie, externe dienstverleners) kan veel doeltreffender zijn.
Meldpunt Onbeschikbaarheid iDeal
Een derde van in totaal tien aanbevelingen in het position paper is de komst van een Meldpunt Onbeschikbaarheid iDeal. Voor thuiswinkeliers is deze standaard in enkele jaren tijd uitgegroeid tot verreweg het belangrijkste Nederlandse online-betaalmiddel. Helaas, zo stelt Thuiswinkel.org, is iDeal niet altijd volledig beschikbaar. Voor een dergelijke bedrijfskritische dienst is dit onacceptabel, vindt de branchevereniging. Ze wil dat er zo snel mogelijk een Meldpunt Onbeschikbaarheid iDEAL komt, die zeven dagen per week 24 uur per dag geopend is.
Biedt ook de mogelijkheid voor verzending onder rembours aan (betalen aan de postbode) en het probleem is opgelost.
Nee, dat is niet zo. Lees maar: �Degene die een artikel koopt voor een andere ontvanger (b.v. een bos bloemen of een verjaardagstaart op maat) zal 100 procent moeten aanbetalen; de kracht van deze service is nu juist dat de ontvanger niets betaalt!
Onder rembours moet de ontvanger dus betalen.
ik bied al jaren de mogelijkheid aan mijn klanten om ook onder rembours te betalen. als ik kijk in de loop van de jaren,er zijn toch weinig mensen die onder rembours hun bestellingen willen betalen omdat het is meteen duurder. wel is jammer dat het is niet mogelijk om vanuit Nederland ook onder rembours te sturen naar anderen landen in Europa, want dat wordt ook wel eens gevraagd door buitenlandse klanten van mijn zaak Xtra-Shop
100% vooruitbetaling is niet voor niets bij wet verboden en dient om de consument te beschermen. Fysieke winkeliers, al of niet met website, hebben al jaren last van deze 'oneerlijke' concurrentie. Juist nu moeten we als consument extra voorzichtig zijn met vooruitbetalen op Internet. Veel webwinkels, zonder fysieke winkel, zitten financieel al in zwaar weer. Wat gebeurt er als de consument alles vooruitbetaald en er wordt niet geleverd omdat de webwinkel stopt of failliet gaat. Dekt het Thuiswinkel 'waarborg' dan de 'schade'. Nee volgens mij niet en zijn gedupeerde consumenten het geld gewoon kwijt. De overheid zou hier eens wat 'beter' tegen op moeten treden en thuiswinkel zou eens een actie met de consumentenbond moeten starten om de consument dat het geen waarborg is zoals de meeste consumenten denken.
Zei de man van het zogenaamde waarborg MKBok. Laat me niet lachen!
@hans
Ben al een paar jaar weg bij het (door mij opgezette)MKBOK keurmerk. Sta er overigens nog wel geheel achter. Kan mij niet herinneren dat het woord 'waarborg' in mijn tijd door mkbOK is gebruikt, cq misbruikt. Kun je mij aangeven waar je het 'zogenaamde waarborg MKBok' vandaan hebt. Waar haal je deze lachende 'wijsheid' vandaan. Ook nu zie ik er 123 niets over op de mkbok.nl website. Of vergis ik mij ?
Keurmerk? Waarborg?
Mijn 'lachende' wijsheid: afgeven op Thuiswinkel terwijl je met je MKBok sticker ook geen stap verder komt.
@ Ton : "Juist nu moeten we als consument extra voorzichtig zijn met vooruitbetalen op Internet. Veel webwinkels, zonder fysieke winkel, zitten financieel al in zwaar weer." Ik snap niet waar je het over hebt. Juist nu? Waarom zitten webwinkels in zwaar weer? Volgens mij is er geen enkel bewijs om je bewering te staven. Zonder fysieke winkel? Waarom zouden webshops zonder fysieke winkel het zwaarder hebben? Volgens mij hebben juist de fysieke winkels het zwaarder, al dan niet in bezit van een webshop. En zelfs dat laatste is maar de vraag : zowel mijn winkels als mijn webshop lopen prima!
Tot slot : van welke oneerlijke concurrentie hebben fysieke winkels last? Van 100% vooruitbetalen? Wat een ...koek. Ik betaal mijn aankopen in de winkel toch ook a la minute en niet 2 weken nadat ik een product uit de winkel heb meegenomen.
Mijn idee : je verhaal raakt kant noch wal.