Twinkle | Digital Commerce

Miljoenen boeken voor de deur bij Google

2017-05-27
170130
  • [nieuws]
  • 1:47

Als de Amerikaanse rechter binnenkort goedkeuring verleent aan een overeenkomst tussen Google en schrijvers en uitgevers, komen dit jaar mogelijk miljoenen boektitels online beschikbaar via Google Book Search. Van de opbrengsten gaat ruim een derde naar Google, schrijft de New York Times.

Na twee jaar onderhandelen sloot Google afgelopen oktober een overeenkomst met de Amerikaanse Authors Guild en de Association of American Publishers (AAP), die handelden namens een grote groep auteurs en uitgevers.

Juridisch getrouwtrek

De deal beoogt de online-toegang tot boeken in de Verenigde Staten te verbeteren en een eind te maken aan het juridische getouwtrek tussen Google aan de ene kant en auteurs en uitgevers aan de andere.

Baanbrekend

Op zijn officiële weblog noemde Google de overeenkomst om drie redenen baanbrekend: 'Ten eerste krijgen lezers de beschikking over miljoenen boektitels waar copyright op rust. Daarnaast ontstaat voor auteurs en uitgevers een nieuwe markt om hun werk te verkopen. Tenslotte helpt de overeenkomst onze bibliothecaire partners hun collecties te bewaren, terwijl ze de boeken toegankelijker maken voor studenten, lezers en onderzoekers.'

Uitbreiding aanbod

Als de overeenkomst de goedkeuring van de rechter kan wegdragen, wordt het huidige aanbod van zeven miljoen boeken naar verwachting fors uitgebreid. The New York Times maakt melding van de verdeelsleutel van de opbrengsten van Google Book Search: 37 procent gaat naar Google. 63 procent naar de auteurs en uitgevers.

Inkomsten

De inkomsten worden gegenereerd door advertentieverkoop op de pagina's die previews geven van de gescande boeken. Lezers betalen daarnaast een bedrag om digitale toegang te krijgen tot een boek waar copyright op rust. Volgens Dan Clancey, Engineering Director van Google Book Search, streeft zijn bedrijf ernaar de helft van de boeken onder de prijs van 6 dollar online aan te bieden. Tenslotte brengen abonnementen voor toegang tot de complete databank, bijvoorbeeld af te nemen door bibliotheken, geld in het laatje.

'Kernmissie'

Voor Google, dat na de lancering van Book Search vier jaar geleden geen commerciële concurrentie heeft gekregen in deze markt, is de online-boekendienst geen winstmaker: 'We dachten niet noodzakelijkerwijs aan geld verdienen', aldus Google's Sergey Brin tegen de New York Times. 'We voelen het gewoon als deel van onze kernmissie.'