Twinkle | Digital Commerce

Wehkamp BV verkocht aan groep investeerders

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 2:03

Wehkamp BV wordt verkocht aan een groep investeerders, waaronder huidig CEO Paul Nijhof en Ad Scheepbouwer. De vakbonden zijn al geïnformeerd en de ondernemingsraad heeft een positief advies gegeven. Dat maakte het webwarenhuis vanmorgen bekend.

De huidige eigenaar IK-Investment Partners (IK), een Europese private equity onderneming, zal een minderheidsbelang van rond de 20 procent in Wehkamp BV aanhouden. De groep investeerders bestaat, naast huidig commissaris en minderheidsaandeelhouder Ad Scheepbouwer, uit CEO Paul Nijhof en CFO Berend van de Maat. Nijhof in een reactie aan Twinkle: 'Als je het helemaal afpelt, kun je spreken van een herschikking van de aandelen.'

Lacent
De groep neemt RFS Holland Holding BV, het moederbedrijf van Wehkamp BV over. Ook Lacent, de aparte onderneming waarin de financiële dienstverlening van Wehkamp-klanten is gebundeld, maakt deel uit van de verkoop. Rabobank, dat volgens Het Financieele Dagblad 'enkele honderden miljoenen' verstrekte, treedt op als financier. Nijhof lacht om de bedragen 'die ik nu in de verschillende media zie opduiken.' Of ze er veel naast zitten wil hij echter niet zeggen: 'Inhoudelijke bedragen kan ik niet noemen.'

Ontwikkelen
IK kocht Wehkamp BV en het kredietmanagementbedrijf Transfair in januari 2006 van de Engelse multinational GUS plc, met als doel beide bedrijven verder te ontwikkelen. Transfair werd vorig jaar volgens planning verkocht. Ook de opzet om Wehkamp BV te doen groeien is geslaagd, aldus Nijhof: 'Met de steun van IK-Investment Partners hebben wij de organisatie in goede conditie kunnen brengen. Wehkamp.nl is nu goed gepositioneerd om te kunnen profiteren van het groeipotentieel in de online markt in de komende jaren.'

Op koers
Nijhof is blij met de investeringen in de nieuwe website, die afgelopen zomer live ging: 'De site heeft een totale metamorfose ondergaan met een eigentijdse, gebruiksvriendelijke presentatie, gebaseerd op de specifieke merkwaarden van de online retailer. Wehkamp.nl heeft meer dan 5 miljoen bezoekers per maand, 1,3 miljoen vaste klanten en levert jaarlijks circa 5 miljoen zendingen af. Het assortiment bestaat uit zo'n 55.000 artikelen.'

Uitstappen
Gevraagd naar het waarom van de aankoop noemt Nijhof als eerste dat het 'zo'n mooi bedrijf' is. 'We gingen er al voorzichtig vanuit dat IK na drie tot vijf jaar weer zou uitstappen. We zijn blij dat we nu een meerderheidsbelang in handen hebben kunnen krijgen.'

Consequenies
Volgens Nijhof heeft de verkoop van Wehkamp BV geen personele consequenties: 'Het zal alleen maar positief uitpakken voor de mensen. Ook de gevoerde strategie zetten we onverkort voort.'

Toelichting op video
In onderstaande video, geven de nieuwe eigenaren een toelichting op de overname: 

 

Tijdens de afgelopen Global E-commerce Summit sprak Twinkle met Nijhof. Een videoverslag daarover kunt u hier bekijken.