De Consumentenbond is akkoord gegaan met de algemene voorwaarden voor de leden van Thuiswinkel.org. Ze worden per 1 januari aanstaande van kracht.
Dat meldt de brancheorganisatie. Na twee jaar onderhandelen is afgelopen donderdag formeel overeenstemming bereikt met de Consumentenbond over de uniforme algemene voorwaarden voor thuiswinkels. De leden van Thuiswinkel.org stemden al eerder in.
Positief afwijken mag
Behalve financiële dienstverleners, die onder toezicht staan van de Autoriteit Financiële Markten (AFM), zullen alle leden van Thuiswinkel.org per 1 januari dezelfde algemene voorwaarden moeten hanteren. 'Uiteraard mogen leden positief afwijken van deze voorwaarden, als ze zich daarmee willen onderscheiden in de markt', aldus Leon Mölenberg, senior beleidsmedewerker van Thuiswinkel.org. 'Maar in beginsel zijn de algemene voorwaarden bij iedere webwinkel gelijk, op de bedrijfsgegevens na dan.'
Controles
De verplichte algemene voorwaarden vervangen de nu geldende richtlijn. Controles moeten er voor zorgen dat de nieuwe voorwaarden ook daadwerkelijk worden geïmplementeerd. Bij het scheppen van de uniforme algemene voorwaaarden is rekening gehouden met de voorgestelde Europese richtlijn over consumentenbescherming. Mölenberg: 'Zo is de zogenoemde afkoelingsperiode vast opgerekt naar 14 kalenderdagen.'
Thuiswinkel.org, dat overigens vooral voordelen ziet van de EU-richtlijn, stuurt de nieuwe algemene voorwaarden binnenkort per mail naar zijn leden, inclusief toelichting.
In de volgende editie van Twinkle, die op donderdag 4 december verschijnt, leest u meer over de nieuwe algemene voorwaarden.
Ik vraag mij af in hoeverre alle reeds "Thuiswinkel Waarborg webwinkels" hierin mee kunnen gaan. Dit lijkt mij een reden voor veel webwinkels om uit het Thuiswinkel Waarborg te stappen. Of gaat de Consumentenbond en Thuiswinkel.org nu enige zekerheid bieden over ontvangst van een gehele betaling?
thuiswinkel.org is een duur en oudbollig netwerk met veel te veel autoriteit. Ook hieruit blijkt maar weer dat er gewoon maar wat gedaan wordt. Dde webwinkeliers hebben geen actieve rol gekregen in deze onderhandelingen waardoor er wederom door thuiswinkel.org naar mijn mening onzinnige regeltjes en extra kosten worden opgelegd aan de leden, die momenteel toch al veel te veel betalen voor een passief handelend keurmerk.
Zie Emerce van vandaag. Het blijkt zo te zijn dat de nieuwe regels voor een belangrijk deel niet nieuw zijn (zoals in het persbericht van Thuiswinkel stond), maar dat deze een nieuwe leven zijn ingeblazen. Reboot.
Veel succesvolle webwinkels gebruiken Credit Checks en Easy Checks om de kredietwaardigheid van consumenten te toetsen, waardoor men betrouwbare consumenten achteraf laat betalen(acceptgiro/op rekening). Achteraf betaling is belangrijk voor consumenten en ook voor de groei van een webwinkel. Consumenten willen eerst producten opgestuurd krijgen, kijken of het bevalt, vertrouwd worden en daarna betalen. Door een online koppeling met de checks is het mogelijk betrouwbare klanten van deze service te laten profiteren, wat de omzet ten goede komt. Omzetstijgingen tussen de 20% en 50% zijn dan niet ondenkbaar en eerder regelmaat dan uitzondering. Door de nieuwe voorwaarden van Thuiswinkel.org kunnen we van de nood een deugd maken wat uiteindelijk meer service voor consumenten oplevert en de omzet van webwinkels verhoogt . Een onafhankelijk onderzoek naar de populariteit van verschillende betaalwijzen: http://www.junglerating.nl/nieuws/marketing/wat_is_het_(directe)_prijskaartje_van_online_betalen%3F
Oudshoor: bedankt voor dit mooie reclame/spam praatje voor je bedrijf, maar totaal niet relevant en vooral brutaal.
Als men zulke goede bedoelingen heeft met dit initiatief binnen de webwinkel branche, waarom beperkt men dan het mogen gebruiken van deze voorwaarden dan enkel tot haar eigen leden...
Omdat je het de anderen niet kunt opleggen, lijkt mij het logische antwoord.