Twinkle | Digital Commerce

Gehoord bij de Thuiswinkel Update

2017-05-26
  • 2:14

Vandaag leren en morgen doen, dat was het thema van de Thuiswinkel Update 2008. Er waren drie inspirerende workshops in de ochtend, waarbij 't kanaalconflict van Eduard de Wilde de nodige aandacht trok van retailers.

Tekst: Gino Goossens

Logisch, want bestaat er nu zoiets als een kanaalconflict waarbij een franchisenemer zich zorgen moet maken wanneer het hoofdkantoor besluit een webwinkel te openen?  Of doet het zich voor wanneer een offline winkelier besluit een online winkeltje op te zetten en daarvoor weer een apart contract moet afsluiten? En wat dacht je van de groep online retailers die door middel van parallelimport goedkoop in het buitenland inkopen en onder de prijs kunnen duiken?

Multichannel

De retailwereld verandert onder de druk van de concurrentie die e-commerce biedt. Retailer en fabrikant moeten zich aanpassen. En tussen al deze veranderingen door moet het spel mee worden gespeeld, maar dan wel volgens de regels. Een multichannel strategie wordt dus steeds belangrijker. Online kan dienen als ontmoetingsplek voor peers. Je hebt heavy users die iedereen kunnen aanjagen binnen de peer-groep.

D-Reizen

D-reizen opent ruim dertig nieuwe winkels en dat geheel tegen de markt in. Offline is D-Reizen een 100% retail kanaal met zo'n 200 winkels. 78% van de D-reizen klanten boekt dan ook in de winkel zijn vakantie. 86% van deze klanten oriënteert zich wel op internet en laat dus sporen achter. Segmentatie en multichannel strategieën zijn voor de retailer van groot belang. Online en offline moeten elkaar kunnen ondersteunen en de klant het gemak bieden deze zo in te zetten als men wenst.

Sociale netwerken

Volgens Geert-Jan Smits, die tijdens de Thuiswinkel Update ook zijn mening ten beste gaf, maken veel online partijen nog te weinig gebruik van de sociale mogelijkheden van het internet. Sociale netwerken als Hyves (6 miljoen gebruikers) en Facebook (300.000 Nederlandse gebruikers) bieden wel de mogelijkheden. Een voorbeeld is de wishlist van Amazon.com, waarbij de gebruiker een lijst kan samenstellen en in zijn profiel kan plaatsen die zichtbaar is voor iedereen. Niet alleen is het handig, het genereert een enorm viraal effect. Want hoe moeilijk is het niet om een geschikt cadeau te vinden voor iemand? En hoe vaak geven we uiteindelijk niet een fantasieloos en onpersoonlijke tegoed bon? Voor slimme online retailers liggen er dus volop kansen om hierop in te spelen.

Twinkle100

Tijdens de Thuiswinkel Update is ook de eerste Twinkle 100 bekendgemaakt. Transavia.comTUI en Wehkamp.nl zijn de grootste webwinkels van Nederland met een omzet van respectievelijk 456, 420 en 270 miljoen Euro. De lijst geeft een indruk van hoe de Nederlandse online winkels het doen en het maakt vast wat los bij de bedrijven die er deze eerste keer niet veel aandacht aan hebben besteed. Wordt dus vervolgd ...

Voor de gemiddelde internetondernemer was het een inspirerende Update. De sfeer was erg goed. Veel bekenden maar zeker ook veel ondernemers. Tot volgend jaar?