Twinkle | Digital Commerce

Wehkamp.nl sleept zilveren EMMA in de wacht

2017-05-26
170130
  • 2:16

Wehkamp.nl is de winnaar van een zilveren E-mail Marketing Award (EMMA). Het thuiswinkelbedrijf ontving de onderscheiding uit handen van juryvoorzitter Marc Borgers tijdens de zevende editie van de Nationale E-mail Marketing Conferentie. ABN AMRO Hypotheken Groep, Essent B2B en Robeco Direct gingen met een bronzen EMMA naar huis.

Wehkamp.nl ontving de zilveren EMMA voor de case abandoned cart e-mail. Op succesvolle wijze stuurt het bedrijf een e-mail naar mensen die een online boodschappenwagentje hebben gevuld, maar de bestelling uiteindelijk niet hebben afgerond. In de mail wordt het product uit het wagentje opnieuw onder de aandacht gebracht. Resultaat: het aantal leads is bijna vier keer zo hoog als bij conventionele e-mails.

Vakjury gecharmeerd van aanpak Wehkamp.nl
Juryvoorzitter Marc Borgers, tevens voorzitter van de E-mail Marketing Associatie Nederland, over de case van Wehkamp.nl: 'De vakjury was erg gecharmeerd van de aanpak van de online verlaten winkelwagens door Wehkamp.nl. Met name de gebruikte tone of voice in de mail en de technische ondersteuning vielen ons positief op. Ook de behaalde resultaten zijn natuurlijk uitstekend. Bij een sterkere focus op marketingaspecten, zoals testen en het in kaart brengen van klanttevredenheid, zou een gouden EMMA in het vizier zijn geweest'.

Brons voor Essent, ABN Amro en Robeco Direct
Essent B2B kreeg een bronzen EMMA uitgereikt voor zijn e-mailcampagne met gepersonaliseerde prijsinformatie in de zakelijke markt, die het samen met Siekloop (inmiddels opgegaan in Add to Favorites) en The People's Valley ontwikkelde. ABN Amro Hypotheken Groep werd onderscheiden voor MoneYou, een campagne die leunt op event driven marketing, ontwikkeld in samenwerking met The People's Valley. Robeco Direct tenslotte kreeg een bronzen EMMA uitgereikt voor zijn mozaïekcampagne, gemaakt met E-Village en WIJze.

Theorie in de praktijk en personalisatie
Alle vier onderscheiden campagnes blinken volgens Borgers uit in het concreet toepasbaar maken van methoden die voor veel bedrijven nog louter theorie zijn. Ook hebben alle EMMA-winnaars volgens de juryvoorzitter grote stappen gezet op het gebied van personalisatie van e-mails.

Geen goud
Er zijn dit jaar geen gouden EMMA's uitgereikt. Borgers daarover: 'Bij een gouden EMMA moet echt sprake zijn van een overall goede score op alle criteria in combinatie met iets extra's, iets spraakmakends, zoals Bol.com vorig jaar bracht met het magazine Bomvol. De winnende cases van dit jaar zijn degelijk, scoren goed of blinken uit op één of enkele van de criteria. Ze missen echter dat spraakmakende waardoor ze voor goud in aanmerking zouden komen. In de breedte is de kwaliteit van de inzendingen echter verbeterd. De E-mailmarketing Associatie Nederland vindt dit een positieve ontwikkeling.'

De EMMA-jury
De jury van de E-mail Marketing Awards beoordeelde de ingezonden campagnes op effectiviteit, creativiteit, functionaliteit, innovatie, middeleninzet, databaseopbouw, de inzet van commerciële testen en op e-mail als onderdeel van de totale communicatie. Behalve juryvoorzitter Marc Borgers maakten Beer Flik (Dynamic Zone0, Peter Joziasse (AVRO), Manuel van Lijf (KLM), Michel Scheaffer (bol.com) en Paul Petermeijer (BBP) deel uit van de EMMA-jury.