Amerikaanse webwinkeliers zien zich gesteld voor oplopende transportkosten, terwijl webshoppers langzaam gewend raken producten zonder verzendkosten thuisbezorgd te krijgen. Online retailers zoeken naar creatieve oplossingen.
Bedrijven als UPS en FredEx hebben hun tarieven verhoogd en dat voelen webwinkeliers in de portemonnee. Maar het zijn juist de gestegen brandstofprijzen die ertoe bijdragen dat Amerikanen hun auto vaker laten staan. Liever doen ze de aankopen online vanuit huis, zeker als er geen verzendkosten worden gerekend. Amerikaanse retaildeskundigen verwachten dat e-tailers free shipping ofwel aan striktere voorwaarden zullen koppelen, ofwel dat ze minder royaal zullen zijn met kortingen en promoties.
Hogere aankoopbedragen
Het is waarschijnlijk dat webwinkeliers de minimum aankoopbedragen voor gratis verzending zullen verhogen en dat andere webshops voor het eerst zo'n minimum bestelbedrag voor free shipping gaan hanteren. Ook is het denkbaar dat webwinkeliers gratis verzending alleen aanbieden aan hun creditcardhouders of dat ze free shipping slechts aanbieden als klanten de pakjes zelf ergens ophalen.
Free shipping wordt verwacht
Volgens Scott Silverman, onderzoeksdirecteur van Shop.org, is het voor webwinkeliers nauwelijks een optie om free shipping terug te draaien: 'Mensen zijn er bekend mee geworden. Het is een verwachting geworden.'
Minder royaal
Shop.org becijferde al eens dat consumenten gratis verzending verkiezen boven coupons, twee voor de prijs van één-acties, cadeautjes of gift cards. Volgens Marshal Cohen, analist bij onderzoeksbureau NPD, doen retailers er daarom verstandig aan minder royaal te zijn met dergelijke aanbiedingen en gratis productverzending overeind te houden: 'Als je stopt met free shipping, dan zul je een vervelende hoeveelheid verkeer verliezen als je concurreert met iemand die het wel biedt.'
Bron: Advertising Age
Gratis verzenden bestaat niet. De verzendkosten worden daarom in de kostprijs van het product verwerkt. Hoe meer producten je koopt, hoe duurder je relatief gezien dus uit bent. Een product toevoegen staat dan immers synoniem voor nog een keer de volledige verzendkosten toevoegen. Geef mij daarom maar een webshop waar je de verzendkosten los van het product kunt voldoen. Dat is veel transparanter.
Mag ik je geruststellen Sebastiaan: je betaalt maar 1 keer verzendkosten per order - ongeacht hoeveel 'regels' of items in die order. Zo werkt de shopsoftware meestal. Maar je hebt gelijk: transparant is het niet. Maar dat is gewenning. De tijd dat je bij de kassa van de supermarkt alle statiegeld apart afrekende, is lang geleden.
"Hoe meer producten je koopt, hoe duurder je relatief gezien dus uit bent."
Klopt!
"Een product toevoegen staat dan immers synoniem voor nog een keer de volledige verzendkosten toevoegen."
Klopt, als een winkelier de volledige verzendkosten doorberekent in één produkt. Als een bestelling gemiddeld 5 produkten bevat, zullen de verzendkosten gedeeld worden door 5. Bestel je meer dan 5 produkten, dan ben je duurder uit. Bestel je echter minder dan 5 produkten, dan ben je goedkoper uit.
Als je als webwinkelier je producten goedkoper verkoopt dan de concurrent en je berekent wel gewoon verzendkosten. Dan is de klant weer voordeliger uit bij een hoger bestelbedrag en dat wil je graag als webshopeigenaar. De kleine klanten gaan naar de concurrent die de verzendkosten gratis weggeeft en dus minder marge kan maken en de grotere zien wel in dat ze bij de webshop met verzendkosten goedkoper uit zijn. Het gaat uiteindelijk om het totaal te betalen bedrag.