Twinkle | Digital Commerce

Gratis verzending vergt creativiteit

2017-11-11
170129
  • 1:17

Amerikaanse webwinkeliers zien zich gesteld voor oplopende transportkosten, terwijl webshoppers langzaam gewend raken producten zonder verzendkosten thuisbezorgd te krijgen. Online retailers zoeken naar creatieve oplossingen.

Bedrijven als UPS en FredEx hebben hun tarieven verhoogd en dat voelen webwinkeliers in de portemonnee. Maar het zijn juist de gestegen brandstofprijzen die ertoe bijdragen dat Amerikanen hun auto vaker laten staan. Liever doen ze de aankopen online vanuit huis, zeker als er geen verzendkosten worden gerekend. Amerikaanse retaildeskundigen verwachten dat e-tailers free shipping ofwel aan striktere voorwaarden zullen koppelen, ofwel dat ze minder royaal zullen zijn met kortingen en promoties.

Hogere aankoopbedragen

Het is waarschijnlijk dat webwinkeliers de minimum aankoopbedragen voor gratis verzending zullen verhogen en dat andere webshops voor het eerst zo'n minimum bestelbedrag voor free shipping gaan hanteren. Ook is het denkbaar dat webwinkeliers gratis verzending alleen aanbieden aan hun creditcardhouders of dat ze free shipping slechts aanbieden als klanten de pakjes zelf ergens ophalen.

Free shipping wordt verwacht

Volgens Scott Silverman, onderzoeksdirecteur van Shop.org, is het voor webwinkeliers nauwelijks een optie om free shipping terug te draaien: 'Mensen zijn er bekend mee geworden. Het is een verwachting geworden.'

Minder royaal
Shop.org becijferde al eens dat consumenten gratis verzending verkiezen boven coupons, twee voor de prijs van één-acties, cadeautjes of gift cards. Volgens Marshal Cohen, analist bij onderzoeksbureau NPD, doen retailers er daarom verstandig aan minder royaal te zijn met dergelijke aanbiedingen en gratis productverzending overeind te houden: 'Als je stopt met free shipping, dan zul je een vervelende hoeveelheid verkeer verliezen als je concurreert met iemand die het wel biedt.'

Bron: Advertising Age