Twinkle | Digital Commerce

Opt-out goud voor Yahoo?

2017-05-26
  • 2:02

Yahoo zal zoekmachinegebruikers vanaf eind deze maand niet langer lastigvallen met persoonsgerichte advertenties. Tenminste, als ze aangeven dat ze die niet willen. Volgens Anne Toth, bij Yahoo verantwoordelijk voor privacyissues, is het vertrouwen van de gebruiker 'de belangrijkste pijler onder Yahoo' en is het besluit daarom genomen. Het bedrijf positioneert zich daarmee knap als braafste jongetje van de klas, maar de vraag is of Yahoo wel advertentie-inkomsten gaat missen door de prominente opt-outfunctie. Een overzicht.

Wat verandert er?
Yahoo bood al een opt-outfunctie voor persoongerichte advertenties op sites van derde partijen. Binnenkort komt daar de optie bij om zulke advertenties op Yahoo's eigen zoekmachine te weren.

Waarom?
Yahoo zegt de opt-outfunctie toe te voegen ter bevordering van de transparantie, de keuzevrijheid en de privacy van gebruikers. Als gezegd beschouwt het bedrijf gebruikersvertrouwen als de belangrijkste pijler onder onder zijn bestaan.

Waarom nu?
Yahoo was naar eigen zeggen sowieso al van plan een opt-outfunctie in te stellen, maar nu is de aankondiging onderdeel geworden van antwoord op vragen van de Amerikaanse overheid; The House Committee on Energy and Commerce wilde wel eens weten hoe internetspelers als Yahoo geld verdienen aan online advertenties en behavioural targeting.
De Financial Times weet te melden dat de beslissing bovendien aansluit bij een gedragscode in de industrie. 'It could hardly have done less', oordeelt redacteur Richard Waters dan ook over de beslissing van Yahoo.

Wat zijn de gevolgen?
Dat Yahoo gebruikers de mogelijkheid biedt persoongerichte advertenties te weren, betekent nog niet dat het bedrijf de data van die gebruikers niet opslaat en gebruikt. Daar komt nog bij dat een opt-outfunctie lang zo ver niet gaat als een opt-infunctie, benadrukken privacywatchers.
Slechts weinige Yahoo-gebruikers deden persoonlijke advertenties op sites van derde partijen tot op heden in de ban, meldt The Washington Post. Wat dat betreft lijkt er weinig te vrezen voor Yahoo. Tegenover een eventueel verlies aan inkomsten - omdat gerichte advertenties nu eenmaal meer opleveren - staat bovendien een mogelijke toename aan gebruikers van Yahoo, redeneert de krant. Zij zouden zich aangetrokken kunnen voelen door het aangescherpte privacybeleid van het bedrijf.
Nog een ander voordeel van de aankondiging, stelt Richard Waters, is dat Yahoo met de beslissing een wit voetje haalt bij de Amerikaanse overheid, die binnenkort zal oordelen over een pact met concurrent Google. Dat bedrijf overigens scherpte, hoewel minder luidruchitg, een maand geleden zijn privacyregels aan.