Eind augustus wil ik een lang weekend naar Frankrijk. En het leek me wel weer 'ns leuk om dat per trein te doen. Ik ga naar NS.nl en klik daar op 'Internationale Reisplanner'. Die plant een prima reis: om half tien opstappen op Amsterdam CS, overstappen in Parijs en om half 5 in Montbard eruit. Wat zou dat kosten, vraag ik me af. Voor het aanschaffen van tickets verwijst de site door naar NS Hispeed (Internationale treintickets voor Thalys, TGV, ICE International en Eurostar). Daar opnieuw de gegevens ingevuld, maar Montbard wordt niet herkend. Als ik klik op 'Onze bestemmingen' staat de plaats - een TGV-station - er inderdaad niet bij. Thalys.nl helpt me ook niet verder dan Parijs.
Wat nu? Boeken tot Parijs en dan via een Franse site de rest regelen? De moed zakt me in de schoenen. Een Google-zoekactie brengt me naar www.tgv-europe.nl.
Hier kan ik de prijzen checken voor het volledige traject. Dat gaat goed, maar rode letters schreeuwen me toe:
Let op, bepaalde trajecten van deze lijst kunnen niet gereserveerd worden.
Let op: er zijn nog plaatsen beschikbaar in bepaalde treinen maar met andere gemaksmaatstaven.
Uh, ok... en nu?
Maar even proberen dan. Ik klik de gewenste heenreis aan.
Geen trein heeft die voldoen aan uw wensen reizen. Dankzij wijzigen met behulp van de zoekmachine op de linkerkant van de pagina of klik op de link hieronder volgende treinen.
Let op, bepaalde trajecten van deze lijst kunnen niet gereserveerd worden
Let op: er zijn nog plaatsen beschikbaar in bepaalde treinen maar met andere gemaksmaatstaven.
Ik 'klik op de link hieronder volgende treinen'. Wederom met als resultaat bovenstaande volzinnen. Dan laat ik me verleiden door de zin: Wees slim: probeer de 1e klasse. Resultaat: Geen trein heeft die voldoen aan uw wensen reizen. Etc.
Nou goed, dan maar een dag later vertrekken 'dankzij wijzigen met behulp van de zoekmachine op de linkerkant van de pagina'.
Met nogmaals hetzelfde negatieve resultaat.
Ik ga met de auto. Was ik eigenlijk toch al van plan toen ik de prijzen van de tickets zag. Tussen de 176 en 307 euro voor twee personen. En dan ben je alleen nog maar heen. Als je kon boeken.
SCHREEUW IN DE WOESTIJN ! Zou iemand van de NS of de TGV de weblog van Marieke lezen? Nee, dus. Al dat geschrijf op internet is even opvallend als een paars korreltje zand in de gele Sahara. Het blijft bij de expressie van onmacht. Als ex-marketeer en coach breng ik mijn clienten bij dat ook hier de beginselen van marketing en communicatie van toepassing zijn. Mensen die willen scoren richten zich direct aan het juiste loket, of schakelen machtiger partij in. Mijn gratis advies aan Marieke: stuur een printje naar de redactie van de Reisgids uitgegeven door de Consumentenbond in Den Haag. Adi Coyajee, http://www.nieuwehorizon.com
Hallo Adi, bedankt voor je reactie. Ik denk dat je deels gelijk hebt. Er zijn tegenwoordig wel manieren om precies te volgen wat er op internet over je (je merk) wordt geschreven. Dat nog niet alle organisaties zich daarvan bewust zijn is hun probleem.
Mijn vorige blogstukje over KPN (http://twinklemagazine.nl/weblog.aspx?id=17420) heb ik naar de klantenservice gestuurd. Het automatische antwoord berichtte dat ze er naar streven mijn vraag binnen 14 werkdagen af te handelen. Dat was op 18 juni. Tot op heden heb ik nog geen reactie.
't Valt allemaal niet mee hoor, met die nieuwe (sic) media.
Ik herken met wel in bovengaand verhaal. Vorig jaar meer gedaan aan de proef voor NS-Hispeed, het lukte me wel om kaartjes te kopen maar een plaats reservering was niet mogelijk. Wel eens met the Inter City Express rondom de wintersport naar Duitslang gereist, dan moet je gewoon een gereserveerde plaats hebben. Uiteindelijk die boeking (die wel erg goedkoop was) gelaten voor wat ie was en via http://www.Bahn.de opnieuw geboekt met plaatsreservering, ook nog in een betere verbinding. Volgende week ga ik naar M�¼nchen. Met twee personen 1e klas voor onder â�¬ 80,-- naar M�¼nchen. Snel besteld, twee dagen later tickets in de bus. Dat werkt dus wel. Goede reis evengoed.
Ik heb dezelfde ervaringen... echt heel lastig. Uiteindelijk maar gebeld... en geeindigd met de verkeerde datum op de tickets voor Keulen! Gelukkig een hele lieve conducteur die het verhaal 'kende'.
Aiaiai, zeg dat klinkt toch allemaal niet best.
Valt inderdaad behoorlijk tegen die prijzen, je zou toch denken dat het een en ander voordeliger zou moeten zijn dan de autokosten. http://www.start2d.nl
Helemaal mee eens; echt een rampensite (in elk geval de reserveringsmodule). Ik reken mezelf tot de gevorderde gebruikers. Soms werkt 'ie helemaal niet, werkt hij wel dan volgen allemaal meldingen wat niet beschikbaar is. Of zou 't zo zijn dat tot ver in 2009 de treinen naar Frankrijk elke volgeboekt zijn? Zou de NS zelf wel 's een test doen? In elk geval een hop ergenis.Hier laat een organisatie een gouden kans op omzet liggen.