Veel webwinkeliers vragen zich af hoe ze hun klanten loyaal kunnen houden. De concurrentie is immers maar een klik verderop! Behalve een goede webshop, een goede prijs en een goed vaste klanten e-mailbeleid is het dan van belang een band met je klant op te bouwen.
Al eerder schreef ik over het persoonlijker maken van je webshop of product, en bedrijven die hun klanten mede-oprichter maken. Maar er zijn ondernemers die nog verder gaan! Ze laten zichzelf, hun webshop, hun productiemiddelen of hun product adopteren door hun klanten.
Zo kan je op adopteer een kip voor 29,50€ per jaar een vrijlopend lief biologisch kippetje adopteren . Je steunt daarmee de biologische landbouw, krijgt iedere maand welliefst 6 biologische eitjes en je kunt via een webcam je eigen kip in de gaten houden. En niet te vergeten ontvang je een officieel adoptiecertificaat.
Hetzelfde initiatief bestaat ook op het gebied van appelbomen. Voor 39,50€ wordt er een naambordje op je biologisch gekweekte appelboom gehangen. Je mag tijdens de bloesemperiode komen kijken en tijdens de oogst je eigen appels plukken.
Geïnteresseerd geraakt door dit concept ben ik op zoek gegaan naar internationale initiatieven. Op Springwise vond ik er een aantal:
Het initiatief Catch a Piece of Maine richt zich op dieren met een kleinere aaibaarheidsfactor dan die lieve kippetjes. Je betaalt voor een kreeftenfuik en krijgt de hele jaaropbrengst van jouw specifieke val. Iedere vrijdag kan je online zien hoeveel kreeften er in jouw fuik zijn gezwommen. Iedere kreeft die gevangen wordt, wordt opgeteld bij jouw kreeftensaldo. Iedere keer dat je een kreeft laat opsturen gaat er weer een kreeftje van je saldo af. Catch a Piece of Maine garandeert een minimum opbrengst en informeert je over je persoonlijke ‘kreeftenvanger’. Niet alleen krijgt de consument door alle filmpjes een veel beter gevoel bij hoe de kreeft gevangen wordt, de kreeft levert de visser veel meer op!
Bij een vers kreeftje hoort natuurlijk een mooie wijn. En jazeker, bij de St. Helena Winery kan je een wijnrank adopteren . Vind je adopteren te soft en doe je liever iets zakelijker? Wineshare werkt onder het motto: Rent the Vine, Drink the Wine.
Oopsss... vergeten olijfolie te halen om je eitje van het geadopteerde kippetje te bakken? Dat was niet nodig, je had immers een olijfboom kunnen adopteren bij Nudo.
Al met al voldoende ideeën voor slimme ondernemers die enerzijds op zoek zijn naar loyale klanten en anderzijds graag een voorfinanciering van hun productie zouden willen hebben.
Geïnspireerd? Snel starten! De beste initiatieven verdienen natuurlijk een plaatsje in deze blog.
Het internet is natuurlijk veel onpersoonlijker ofwel de klant zal minder loyaal zijn. http://www.start2d.nl
Johnt: Je hebt gelijk, en daarom is het goed om extra initiatief te tonen om klanten toch iets loyaler te krijgen.