Twinkle | Digital Commerce

Webshop Librije verbetert stap voor stap

2017-11-08

Beleving, variëteit en afwisseling

Zoals Jonnie en Thérèse Boer hun Librije-imperium stap voor stap opbouwden, zo is Christian Lensen bezig 'zijn' Librije Winkel stukje bij beetje te verbeteren. Een professionele webshop maakt daar een onlosmakelijk deel van uit.

Tekst: Mirjam Hulsebos

Het Zwolse restaurant De Librije geniet door zijn Michelin-sterren bekendheid over de hele wereld. Inmiddels bestaat het bedrijf uit twaalf BV's die nauw met elkaar samenwerken, maar allemaal zelfstandig opereren. Eén daarvan is de Librije Winkel, een landwinkeltje in de Zwolse binnenstad dat oliën, dressings, jams en geleien van het eigen merk verkoopt, maar ook kaasjes, boerenyoghurt, harde worsten en aanverwante producten van lokale boeren. Daarnaast heeft de winkel een bijzonder wijnassortiment.

Vraag van gasten
De Librije Winkel is ontstaan vanuit de vraag van gasten in het restaurant, vertelt Lensen. 'Het kwam steeds vaker voor dat mensen wat van een dressing of marinade mee naar huis wilden nemen. Thérèse en Jonnie wilden altijd al een eigen delicatessenwinkeltje. En toen een paar jaar geleden dit pand vrijkwam, is die droom gerealiseerd.' Lensen, voorheen kok in het restaurant, bereidde in eerste instantie de producten. Nu is hij commercieel verantwoordelijk en besteedt hij dit steeds meer uit. 'Je kunt niet én zelf dressings maken én groenten in het zuur zetten én een bedrijf runnen. Daarom zoek ik nu ambachtelijke bedrijven die met liefde onze recepten bereiden. Dat is ook wel nodig, want we hebben net een complete Librije-lijn voor delicatessenwinkels geïntroduceerd.'

Webshop vernieuwen
Nu het Librije-delicatessenmerk aan de weg timmert, is het tijd voor een betere website voor de winkel. 'De huidige webshop sluit niet aan bij wat we hier in de winkel neerzetten aan beleving, variëteit en afwisseling. Je kunt er alleen pakketten bestellen. Dat loopt heel goed rond de Kerst, maar de rest van het jaar zijn de bestellingen mager. Want we hebben er tot op heden te weinig aandacht aan besteed', vindt Lensen. Daarom wordt hard gewerkt aan een nieuwe site die dit najaar live moet gaan. Lensen loopt daarbij tegen enkele uitdagingen aan. De belangrijkste is om de sfeer van de winkel te vangen in een website. 'De klanten hier in de winkel blijven vaak lang hangen en neuzen, terwijl kopen op internet een veel vluchtiger karakter heeft.' Daarmee verband houdend is de adviesfunctie die de winkel heeft. 'Vanochtend kwam een dame me bedanken voor de heerlijke dressing die ze hier had gekocht. Ze vertelde over de salade die ze had gemaakt en ik heb haar tips gegeven hoe ze die nog mooier kan aankleden. Dat soort adviezen ontstaat in de loop van het gesprek. In de webwinkel is een dergelijk advies heel moeilijk te geven. Een vraag-antwoordgedeelte met algemene tips en een vragenformulier voor specifieke vragen zijn anders dan een praatje in de winkel.'

Assortiment
Ook mist de internetklant alle andere bijzondere contacten in de winkel. Zo komt tijdens het interview een boer uit Raalte verse yoghurt en boter afleveren. Producten die straks in de nieuwe webwinkel niet verkrijgbaar zijn. Lensen: 'Het leeuwendeel van het assortiment bestaat uit producten die niet gekoeld hoeven worden en die een behoorlijke houdbaarheidstermijn hebben. In de webshop houden we het daarbij. We verkopen hier in de winkel ook verse producten die rechtstreeks uit de keuken komen. Dat is gewoon niet te versturen.'

Dat betekent overigens niet dat het aanbod in de webwinkel altijd hetzelfde is. 'Onze winkel hier in Zwolle heeft een sterk wisselend assortiment. We haken aan bij de seizoenen en spelen in op feestdagen. De site moet straks diezelfde afwisseling krijgen. Dat betekent dat er meer tijd gaat zitten in het onderhoud. En het wordt ook een uitdaging om de juiste voorraad aan te houden.'

Daarom is een logistieke partner die flexibel is en meedenkt erg belangrijk. Lensen is zeer te spreken over de samen-werking met Emarc Logistics uit Aalsmeer, die ook de distributie van de Librije-delicatessenlijn voor zijn rekening neemt. 'Laatst moesten we bij aan een klant met spoed 600 flessen van ons eigen merk olijfolie leveren. Die hadden we niet op voorraad staan, ze moesten nog worden afgevuld. Maar 22 uur later had de klant zijn bestelling.'

Keuzes maken
Alles in de Librije Winkel ademt eerlijkheid en ambachtelijkheid. De uitdaging is om diezelfde sfeer en kwaliteit te behouden na schaalvergroting. 'Dat is absoluut een aandachtspunt', besluit Lensen. 'Maar als je groter wordt, moet je gaan uitbesteden. Wat overigens iets anders is dan dingen over de schutting bij een ander op zijn bord gooien. Ik selecteer alleen leveranciers die toegevoegde waarde leveren en bij wie ik advies kan inwinnen. Ze moeten zich betrokken voelen en er baat bij hebben dat ze aan ons leveren. Op die manier ontstaat een wisselwerking waar we beiden van profiteren.'


Marketing

Cruciaal in de marketing van de webwinkel is de naamsbekendheid van het restaurant De Librije. Ook het Librije delicatessenmerk zal de komende tijd voor een fikse stimulans gaan zorgen. Daarnaast focust de Librije Winkel zich op klantenbinding. Het mailingbestand kent 2.500 adressen en als de nieuwe site straks live is krijgen deze vaste klanten met regelmaat een e-mailing over de wisselingen in het assortiment en de acties rond bijzondere- en feestdagen. Bovendien gaat de winkel samen met het Librije Hotel
mailings op poten zetten rondom het 'Librije-gevoel'.


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 4-2008