Twinkle | Digital Commerce

Winkels D-reizen groeien tegen de trend in

2017-05-26
170130
  • 1:21

Een opvallend bericht vanochtend in de Telegraaf. Wisten ze vorige week te melden dat het aantal winkels in bepaalde branches aanzienlijk daalt, vandaag melden ze dat D-reizen het aantal winkels gaat uitbreiden. In de totale reisbranche daalde het aantal winkels in de afgelopen drie jaar van 2100 naar 1800. D-Reizen wil juist 30 nieuwe winkels openen op een totaal van 200.

De indruk bestaat dat dit mede veroorzaakt wordt door een goede multichannel invulling. 86 procent van de klanten van D-Reizen oriënteert zich eerst op internet. 78 Procent boekt uiteindelijk toch in de winkel. Hierbij is het niet duidelijk of dit 78 procent van 86 procent is of 78 procent van 100 procent. Maar op zich maakt dat niet zoveel uit. Blijkbaar hebben ze een uitstekende propositie zodat prospects na bezoek op internet doorstomen naar de winkel in plaats van dat ze elders op internet een andere, betere aanbieding vinden.

Voor directeur Will van den Hoogen blijven de winkels de toekomst hebben. De vraag is nu waar het probleem zit van die andere winkels. Hierbij zijn een paar mogelijkheden:

  • de multichannel invulling van D-reizen is zo sterk dat klanten perfect verleid worden om vervolgens bij de winkel van D-reizen hun reis te boeken.
  • D-reizen profiteert van de schaalvoordelen waardoor ze per definitie goedkoper zijn dan de concurrentie. Je hoeft je multichannel organisatie dan niet perfect op orde te hebben om de klanten toch naar je winkel te lokken.
  • zelfstandige kantoren kunnen niet profiteren van schaalvoordelen, noch de geavanceerde multichannel invulling en zullen per definitie verdwijnen. Van die 300 die verdwenen zijn is de veronderstelling dat het merendeel zelfstandige kantoren zijn.

De moraal van het verhaal zou kunnen zijn dat de toekomst is aan de ketens (in eigendom en/of franchise) en dat alleen zij het spel zullen kunnen spelen......