Twinkle | Digital Commerce

Yahoo toont eerste beelden nieuw advertentieplatform

2017-05-26
170130
  • 1:26

Yahoo heeft een tipje van de sluier opgelicht van het advertentiemanagementplatform AMP!, dat het bedrijf zelf omschrijft als een soort online aandelenmarkt voor advertenties.

Het advertentiesysteem, dat voorheen bekend stond onder de naam Apex, is nu omgedoopt tot AMP!. Het is een advertentienetwerk waarmee adverteerders, individuele sites en media- en advertentiebureaus zelf advertenties op het web kunnen in- en verkopen.

Yahoo stelt dat de huidige manier van advertenties verkopen traag en onzeker is. Wie twee miljoen impressies wil verkopen voor een campagne over een nieuwe auto, kan uitzoeken hoe hij aan die twee miljoen impressies kan komen. Dit duurt volgens Yahoo onnodig lang. Als de uitgever niet de beloofde impressies kan leveren, moet hij op zoek gaan naar andere websites die de impressies kunnen goedmaken. Voor het zover is, zijn er diverse telefoongesprekken gevoerd die het proces vertragen, aldus Yahoo.

In een demonstratievideo toont Yahoo dat AMP! online inzicht geeft in de beschikbare advertentieruimte die uitgevers nog hebben. Hierdoor verloopt het hele proces veel sneller, aldus het internetbedrijf. Volgens Yahoo is het een soort aandelenmarkt voor advertenties, waarbij sprake is van tegen elkaar opbieden, maar ook waarbij doelgerichte campagnes mogelijk zijn die specifiek worden ingezet op basis van de interesse of de geografische en demografische kenmerken van bezoekers.

AMP! wordt onder meer gezien als een concurrent van de dienst PrintAds van Google. Daarmee kunnen adverteerders relevante tekstadvertenties kopen die in ongeveer zeshonderd Amerikaanse dag- en weekbladen kunnen worden geplaatst.

Yahoo is van plan om AMP! in fases te introduceren, te beginnen in het derde kwartaal van dit jaar.