Googlogica
De slimste manier om uw website voor de neus van het publiek te krijgen, is nog altijd zoekmachineoptimalisatie. Er zijn heel wat factoren die helpen om hoger te komen in zoekmachines. Een van de belangrijkste is het gebruik van trefwoorden. Door de juiste keywords strategisch toe te passen, zet u koers richting Googles top tien.
Tekst: Bart Nagel
Wie in de top tien staat van 's werelds populairste zoekmachine weet zich verzekerd van drommen digitaal verkeer. Wie zich verdiept in keywords, merkt dat daarmee veel te winnen is. Er zijn talloze trefwoorden, ondersteunende termen en eindeloos veel keywordcombinaties. Wie maximaal wil profiteren van trefwoorden, moet eerst weten waar op in te zetten. Kunt u een goede tekst maken over uw producten of productgroep, dan komt u al een heel eind. Dat stelt Remi van Beekum, Manager Organic Search & Web Analytics bij zoekmachinemarketingbureau Traffic4U. 'Als je een webshop
hebt voor digitale fotocamera's, dan zul je vanzelf woorden als lens, optische zoom, spiegelreflex en megapixels in je webteksten gebruiken. Dat zit gewoon in de context van dat onderwerp en daar kun je dus niet omheen', zegt hij. Veel zult u dus automatisch goed doen. Dat wil niet zeggen dat het zomaar goed gaat. Traffic4U heeft voor het schrijven van op zoekmachineoptimalisatie toegesneden webcontent een paar copywriters in dienst. Dat illustreert dat het een vak apart is.
Taal van doelgroep
Om te beginnen maakt u een rijtje van gewenste trefwoorden en ondersteunende termen. Daarbij moet u de taal van uw doelgroep hanteren. Die taal - en termen vooral - komt u tegen binnen communities waar uw doelgroep met elkaar communiceert. Denk bijvoorbeeld aan het verschil tussen een vaatwasser en een afwasmachine. Welke term gebruikt uw voornaamste doelgroep? Het is tevens aan te raden de interne zoekmachine van uw website te monitoren. Die geeft namelijk aan waar uw bezoekers naar zoeken en welke termen ze gebruiken. Diezelfde benamingen gebruiken ze in zoekmachines en dus is het slim daarop te optimaliseren. Bepaal op basis hiervan het voornaamste keyword en identificeer pakweg drie of vier woorden die erbij horen.
Concurrentie
Maar er zijn bijvoorbeeld ook onlinediensten (zie kader) waar u per trefwoord tientallen alternatieven krijgt voorgeschoteld. Denk daarbij aan synoniemen, vervoegingen, uitbreidingen en andere varianten om in te zetten in uw webteksten. Bovendien geven deze tools per trefwoord inzicht in de hoeveelheid traffic en de concurrentie erop in betaalde trefwoorden. Natuurlijk is het beeld dat ze scheppen onvolledig of vertekend, maar het geeft een indicatie van de populariteit en waarde van specifieke trefwoorden. Over het algemeen geldt dat hoe generieker het trefwoord, hoe groter de potentiële traffic is en hoe groter de concurrentie erop. Als de concurrentie hevig is, kunt u besluiten een iets minder generieke term te kiezen. Neem bijvoorbeeld de twee benamingen voor een schootcomputer: notebook en laptop. De eerste wordt door het Nederlandse publiek slechts in een derde van de gevallen gebruikt. De tweede geniet de overduidelijke voorkeur. Wanneer de concurrentie heel hevig is op het woord 'laptops' kunt u besluiten te kiezen voor 'notebooks'. Het is dan aannemelijk dat er daarvoor minder kapers op de kust zijn om in de top tien te komen, waardoor u per saldo meer verkeer trekt.
Voldoende content
Als u eenmaal uw set trefwoorden heeft bepaald, kunt u aan de slag. Het is dan zaak te letten op de hoeveelheid tekst die u produceert. Hier zijn niet echt vuistregels voor te geven. Het hangt samen met het onderwerp en met de content van uw concurrenten. Het is goed te beseffen dat zoekmachines steeds beter worden in het interpreteren van webcontent met een menselijke bril op. Dat betekent dat de optimalisatieregels per onderwerp verschillend zijn. Online-verkopers van verzekeringen of ingewikkelde diensten hebben meer uitleg nodig dan webshops in relatiegeschenken. Want een pen met bedrukking, daar valt weinig aan uit te leggen. 'Maar een extra regeltje tekst per product in die branche kan je zomaar in de top tien brengen, simpelweg omdat de concurrentie het niet doet. Je biedt dan immers meer content en dus kun je relevante keywords vaker verwerken', zegt Van Beekum.
Keyword dichtheid
Wilt u zoekmachines overtuigen dat uw website over een bepaald onderwerp gaat, dan moet u de relevante keywords vaak genoeg gebruiken. Als vuistregel geldt dat u belangrijke trefwoorden een paar keer door de tekst heen moet gebruiken, maar niet teveel. Het moet zodanig zijn dat de lezer zich er niet aan stoort. Per onderwerp varieert het aantal wederom. Harde cijfers zijn daarom niet te geven. Maar ze zijn wel te analyseren. Het Amerikaanse SEOconsultancy bedrijf Bruce Clay doet dat door Googles top tien door te lichten en de keyworddichtheid te berekenen.
Het is een wat wetenschappelijke benadering, maar de denkwijze is een aanrader. Tik eens een voor uw website belangrijk trefwoord in bij Google en bekijk hoe de top tien dit inzet in hun webteksten. Kijk daarbij hoe vaak en waar het precies opduikt. Zowel in de titel, de inleiding als de rest van de tekst. Bruce Clay komt met exacte cijfers als 3,8 in de inleiding en allerlei diepere specificaties. Zo ver hoeft het niet gaan, vindt ook Van Beekum. 'Maar een soort gemiddelde van hoe de top tien het doet, is wel een mooi streefgetal om naar toe te schrijven.'
Variaties
Omdat zoekmachines steeds beter snappen waar mensen naar kijken, is het belangrijk uw trefwoord te spreiden. Maak in die spreiding zeker gebruik van opvallende tekstelementen als titel, tussenkopjes en links. Dat zijn namelijk precies die stukken tekst die de lezer het meest opvallen en daarmee belangrijk zijn voor zoekmachines. Zoekmachines gebruiken daarnaast ook de metadescription in de zoekresultaten, dus zorg ervoor dat het keyword ook in dit onderdeel staat van uw website. Door in de tekst diverse variaties van het trefwoord te gebruiken, maakt u zoekmachines duidelijk dat uw keyword in de juiste context staat. Gebruik het enkelvoud, meervoud en veelgebruikte synoniemen. U versterkt hiermee de relevantie van uw tekst en website voor het keyword dat u inzet voor zoekmachineoptimalisatie.
Gereedschap
Er zijn enkele sites waar u kunt stoeien met trefwoorden. Deze websites genereren bij een ingegeven trefwoord allerlei alternatieven. Potentieel verkeer en keywordgebruik in zoekmachines vermelden ze er vaak bij. Bedenk wel dat het steeds gaat om indicaties, slechts bruikbaar als richtinggevend.
https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal
https://www.wordtracker.com/free-trial.html
https://www.keyworddiscovery.com/search.html
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2008
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Slim omgaan met trefwoorden
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.