Twinkle | Digital Commerce

Search Engine Marketing congres 2008

2017-05-26
  • 2:04

Zoekmachinemarketing: beter meetbaar, maar niet transparant
presentatie Peter van der Graaf - zoekmachinedeskundige

In Nederland worden maandelijks ongeveer 550 miljoen zoekopdrachten uitgevoerd. Dat is volgens zoekmachine-expert Peter van der Graaf een ruwe schatting. 'Echte harde cijfers zijn er helaas niet. Het voordeel van zoekmachinemarketing is dat het heel goed meetbaar is, maar de cijfers worden door bijna niemand gedeeld.'

Dat heeft Van der Graaf vandaag gezegd tijdens het Search Engine Marketing Congres in Utrecht. Volgens Van de Graaf zijn er een aantal trends waarneembaar. Zo stelt hij dat de klant meer betrokken is en dat het kennisniveau van de klant toeneemt vergeleken met enkele jaren geleden.

Verder is de meetbaarheid is enorm gegroeid dankzij tools zoals Google Analytics. 'Ook nieuw is dat klanten steeds vaker zoekresultaten integreren in Google Maps. Er wordt ook meer gebruikgemaakt van video en afbeeldingen', aldus Van der Graaf.

Zoekmachinemarketing is volgens hem meer dan alleen hoog scoren. 'Het gaat om het behalen van conversie uit de zoekresultaten. En met expertise proberen we de inspanning per conversie te verkleinen.'

Tekort
Een probleem in de zoekmachinemarkt is dat er een tekort is aan goede mensen, aldus Van der Graaf. 'In 2008 is er een groeiende vraag naar deskundigen want search dreigt de belangrijkste marketinguiting te worden. Het probleem daarbij is dat er geen specifieke opleidingen voor dit vakgebied zijn. Personen die nu worden opgeleid worden direct opgeslokt door bedrijven. Zoekmachinemarketing is nu vaak onderbelicht in opleidingen en vaak niet meer dan deelaspect van een opleiding.'





Denken in communities

presentatie Carla Yarzagaray -Google

Informatie is nog steeds de belangrijkste behoefte van de internetgebruiker, maar community en entertainment zullen de komende jaren het snelste groeien, beweert Carla Yarzagaray, industry head agencies, van Google Nederland.

De consument is slimmer geworden in de afgelopen jaren en wil meer zelf de content bepalen. 'Uit het succes van sites zoals Youtube blijkt dat de consument op zoek is naar entertainment', aldus Yarzagaray. Op Youtube wordt per minuut 8 uur aan video geupload. 'De marketeer kan hierop inspelen door breder te denken dan alleen de zoekmachines alleen. Op andere platforms zoals Youtube en Marktplaats zijn gebruikers ook op zoek, maak daar gebruik van', luidt het advies van Yarzagaray.


Andere platformen
presentatie Sebastiaan Ambtman - Marktplaats

'We moeten meer met onze budgetten gaan spelen', vindt Sebastiaan Ambtman, business development manager van Admarkt bij Marktplaats. Marketeers doen er volgens Ambtman verstandig aan om op zoek gaan naar andere advertentieplatformen zoals sociale netwerken, mobiele marketing, weblogs, games, handelsplatformen en virale marketing. 'Verplaats je in het hoofd van de consument en bedenk wat hij wil. Verdeel vervolgens het budget op basis van return on investment op de advertenties', stelt Ambtman.