Veel webwinkels bieden de mogelijkheid om je op te geven voor een nieuwsbrief (misschien na de blog van Eduard ook voor Youtube-filmpjes). Het aanmeldproces voor een nieuwsbrief moet aan een aantal wettelijke vereisten voldoen. Op grond van de Telecommunicatiewet en de Wet koop op afstand is het niet toegestaan om ongevraagde commerciële informatie naar consumenten te sturen, tenzij de webwinkelier kan aantonen dat hij voor het verzenden van de nieuwsbrief daarvoor toestemming heeft verkregen. Per 1 januari 2008 geldt dit toestemmingsvereiste ook voor commerciële informatie, die aan bedrijven wordt verstuurd.
De volgende vereisten zijn van toepassing op webwinkeliers, die voor het versturen van een nieuwsbrief, nog GEEN overeenkomst met de consument hebben:
De volgende vereisten zijn van toepassing op webwinkeliers, die voor het versturen van een nieuwsbrief, WEL een overeenkomst met de consument hebben:
Let op: het gaat hier om de "verkoop" van een product of dienst. Een koop wordt gezien als een overeenkomst waarbij de een zich verbindt een zaak te geven en de ander om daarvoor een prijs in geld te betalen. E-mailadressen die zijn verkregen door middel van prijsvragen en gratis producten vallen dan ook niet onder deze opt-out regeling.
De volgende vereisten zijn van toepassing op webwinkeliers, die voor het versturen van een nieuwsbrief, nog GEEN overeenkomst met de consument hebben:
Het aanmeldproces voor een nieuwsbrief bestaat bij de meeste webwinkels uit een invoerveld met een verzendbutton. Dat is onvoldoende om aan het toestemmingsvereiste te voldoen. Wil de webwinkelier op een later tijdstip aan kunnen tonen dat er sprake is geweest van een wilsuiting om de nieuwsbrief te ontvangen, dan doet de webwinkelier er verstandig aan om een checkbox op te nemen die de consument kan aanvinken. Een checkbox welke vooraf is aangevinkt, voldoet niet.
Dit wordt ook wel de opt-in regeling genoemd.De volgende vereisten zijn van toepassing op webwinkeliers, die voor het versturen van een nieuwsbrief, WEL een overeenkomst met de consument hebben:
Dit wordt ook wel de opt-out regeling genoemd.
Let op: het gaat hier om de "verkoop" van een product of dienst. Een koop wordt gezien als een overeenkomst waarbij de een zich verbindt een zaak te geven en de ander om daarvoor een prijs in geld te betalen. E-mailadressen die zijn verkregen door middel van prijsvragen en gratis producten vallen dan ook niet onder deze opt-out regeling.
Steven, zou je iets meer kunnen vertellen over dat 'aantonen'? Een vinkje kan bij de NAW in een database worden opgeslagen, maar is dat inderdaad 'aantonen'?
@Martin: Goede vraag. Het gaat om de procedure. Als je de checkbox niet aanvinkt, zal je ook geen nieuwsbrief krijgen. Daarom is het bijhouden van vinkjes in een database naar mijn mening niet noodzakelijk. Wel moet je op een later tijdstip aan kunnen tonen dat je deze procedure hebt gehanteerd. Met een database zal dat makkelijker gaan. Je zal namelijk niet alleen de vinkjes bewaren, maar ook de datum/tijd van aanmelding. Dat is naar mijn mening voldoende bewijs.
Steven, je noemt richtlijnen (?) van de Telecommunicatiewet en de Wet koop op afstand. Daarnaast bestaat er nog zoiets als De Wet bescherming persoonsgegevens. 'Sporen' al die richtlijnen wel met elkaar? En welke van die 3 is 'leading'?
ok..... dus als ik het goed begrijp, is het als volgt. Een klant doet al zaken met ons. vanwege eerdere bestellingen hebben we zijn email adres. Ik mag daar dus gewoon op mailen met bedrijfs gerelateerde info, zolang ik de klant maar de optie geef om zich af te melden..... Klopt dat ?
Ik dacht al eerder zoiets te hebben gelezen, maar kon niets vinden op officële sites. Kan iemand mij wijzen waar deze nieuwe regel duidelijk staat omschreven op een officiële overheidssite? Ben benieuwd...
@Martin: Voor de webwinkeliers is de Wet koop op afstand naar mijn mening leidend (meer specifiek). De Telecommunicatiewet ziet toe op alle abonnees (meer algemeen). Abonnees zijn natuurlijke personen (binnenkort ook bedrijven) die een overeenkomst hebben met een internet provider. De Wet bescherming persoonsgegevens is van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens (in dit geval de e-mailadressen).
@Ruud: Dat klopt, maar let op: het gaat niet over bedrijfsinformatie. Het dient te gaan over gelijksoortige producten of diensten. Voor andere informatie blijft een opt-in vereist.
@Jurgen: Deze regel is te vinden op: http://www.overheid.nl/op
Het gaat om: Kamerstuk 2006-2007, 30661
Wijziging van de Telecommunicatiewet i.v.m. o.a. instelling van een antenneregister en uitbreiding verbod verzenden ongevraagde elektronische communicatie
Steven, ik ben op dit moment juist in conclaaf met een merchant (webwinkel). Mijn standpunt is naar die merchant is: 1-men ontvangt emailadressen via de NAW-pagina, zodra de consument iets koopt 2-er is dus reeds (!) een overeenkomst tussen consument en merchant 3-in de leveringsvoorwaarden en privacystatement staat dat de merchant de emailadressen mag gebruiken voor het toezenden van relevante informatie 4-er staat ook in dat de adressen niet uit handen gegeven worden. De informatie kan dus alleen door de merchant worden toegezonden. 5-er staat ook in dat men zich any time uit de database kan laten verwijderen, door het sturen van een verzoek per mail of op welke manier dan ook. Mijn opvatting is dat het onder al die voorwaarden toegestaan is (onder de huidige wetgeving) om te volstaan met een vinkje dat al aan staat. Het feit dat er reeds een overeenkost bestaat tussen merchant en consument, is daarbij doorslaggevend. Zie (onder andere) ook http://www.computerconsument.nl/pages/redartikelendetail2.php?redartID=147
Nog even een toevoeging: ik denk zelfs dat onder de gegeven omstandigheden (leveringsvoorwaarden, privacystatement), en onder de huidige wetgeving, een vinkje niet eens hoeft! Als de consument zich maar kan 'afmelden' voor het toezenden van info door deze maerchant, waarmee hij een overeenkomst heeft.
@Martin: Ik ben het met je eens. Wel dien je tijdens het bestelproces duidelijk te vermelden dat de klant zich op deze wijze af kan melden (niet pas in de nieuwsbrief zelf).
Nuttige tip Steven, over dat afmelden. Thanx.
Opt-in binnenkort ook voor B2B. Net gelezen in Adformatie van 17 januari 2008: "De bestaande opt-in regeling voor particulieren gaat ook gelden voor bedrijven. Dit is het gevolg van een wijziging in de Telecommunicatiewet die de Tweede Kamer dinsdag heeft doorgevoerd".