Volgens eMarketer begint SMS en MMS marketing in Europa en de VS behoorlijk toe te nemen. Maar zitten we daar op te wachten?
Tijdens een onderzoek van Harris Interactive zegt 80% van de Amerikaanse respondenten dat ze een commerciële SMS onacceptabel vinden. Op het eerste gezicht zou je dan ook zeggen dat het inzetten van outbound SMS’jes ter promotie van je product erg onverstandig is.
Maar vinden consumenten die SMS’jes echt wel zo vervelend? Als dat zo is, dan zouden ze er zeker niet op reageren. Uit een onderzoek van M:Metrics over de maanden mei, juni en juli van dit jaar blijkt dat die response ratio’s heel goed zijn! In de VS hadden SMS campagnes een responseratio van gemiddeld 12%! Dat haalden we vroeger ook nog wel eens met een e-mail, maar die tijden liggen voor de meeste productgroepen ver achter ons.
Waarom zijn de response percentages van SMS campagnes dan hoger dan die van e-mail campagnes? Dat zou natuurlijk te maken kunnen hebben met het feit dat we inmiddels overspoeld worden met reclameboodschappen, advertorials en commerciële nieuwsbrieven per e-mail.
Dat wordt nog eens onderbouwd door het onderzoek van M:Metrics. In de VS lag het responsepercentage deze zomer met 12%, bijna twee keer zo hoog als in Spanje. Maar die ondervraagde Amerikanen ontvingen slechts in 17,2% van de gevallen zo’n commerciële SMS, terwijl in Spanje ruim drie op de vier mobielgebruikers er mee geconfronteerd werd.
Dat belooft wat! Als straks onze SMS-inboxen net zo vol lopen met spam als onze e-mail inbox, dan zullen die hoopvolle response ratio’s wel flink afnemen. Maar gelukkig zal de relatief hoge kostprijs per SMS’je het echte SMS-spamverkeer nog wel een beetje tegenhouden.
Goed... SMS’jes sturen dan maar? Wellicht dat een ander soortige campagne nog beter werkt. Op het toilet van een Amsterdamse bioscoop werd ik dit weekend geconfronteerd met de volgende boodschap:
Barcelona nu vanaf maar 50€, niet goedkoop genoeg? Stuur een sms naar . . . . en krijg een kortingsvoucher van wel 25€! (0,60€ per SMS)
Ik ben nieuwsgierig naar de resultaten van deze Cheaptickets.nl actie. Maar mijn buikgevoel zegt me dat dit uiteindelijk rendabeler is dan het ongevraagd SMS’en van aanbiedingen.
Reclame per sms (zonder gebruik te maken van opt-in) valt gewoon onder het spamverbod met als gevolg een eventuele boete van de OPTA.
@Steven
Je hebt gelijk. Dat had ik er wel even bij kunnen zetten.
Toch zijn er twee zaken van belang: 1) Ondanks het verbod zijn er behoorlijk wat e-mail spammers actief. Als de kosten per verzonden SMS zouden afnemen, zouden zij ook daar actief kunnen worden. Uiteraard is via het betalen van de SMS de verzender wat makkelijker te traceren, echter hoe kom je achter het klanten bestand van een Aziatische SMS gateway provider?
2) Veel e-mails zijn geen Spam, maar worden wel als zodanig ervaren. Voorbeeld: je hebt een half jaar geleden een enquete ingevuld, je hebt je mobiele nummer ingevuld én je bent akkoord gegaan met de kleine lettertjes. Tussen die 'kleine lettertjes' stond ook een voorwaarde dat ze je mogen informeren per SMS en/of mobiele telefoon. We spreken nu niet over SMS-spam. De boodschap kan wel als spam worden ervaren.
Handhaving is weer een ander probleem :)
Nog een aanvullende opmerking:
Bij het gebruik (opt-in) SMS reclame dien je te allen tijde de volgende gegevens te vermelden:
- de werkelijke identiteit van degene namens wie de communicatie wordt overgebracht, en
- een geldig postadres of nummer waaraan de ontvanger een verzoek tot beëindiging van dergelijke communicatie kan richten.