Twinkle | Digital Commerce

Webwinkel sluiten tijdens de vakantie?

2017-05-26
  • 1:43

Als je een webwinkel of internetbedrijf bent begonnen, moet je plots 24 uur per dag 7 dagen in de week alert zijn. Er kan op elk moment een probleem ontstaan waarop je snel moet reageren. Wanneer vrijdagavond blijkt dat er verkeerde -prijzen in de webwinkel staan, wacht je niet tot maandagochtend om dit op te lossen. Maar kun je van je medewerkers ook verlangen dat zij dag en nacht voor je klaar staan?

Het is iets waarover ik blijf puzzelen. Wat is de ideale organisatiestructuur voor een internetbedrijf? Het dichtst bij mijn ideaal komt de volgende structuur (die we ook hanteren):

Iedereen is eigen baas Mensen zijn beter gemotiveerd als ze eigen baas zijn. Binnen ons internetbedrijf zijn we allemaal zelfstandig ondernemer en voelen we ons net een school piranha's. We opereren namelijk agressief in de markt en doen dit eigenlijk zonder leider. Het probleem is dat je als freelancer meerdere opdrachtgevers moet hebben (dat kun je trouwens oplossen via bijvoorbeeld  www.zzp-oke.nl).

Iedereen is eigenaar van het bedrijf Zeggen dat je freelancer bent, klinkt alsof je weinig binding met het werk hebt. Maar wij zijn allemaal ook mede-eigenaar van het bedrijf en tevens goede vrienden. Zo blijft iedereen goed betrokken.

Iedereen werkt vanuit huis We hebben geen centraal kantoor en werken allemaal vanuit huis. Dat bespaart een hoop kosten en reistijd en zo kan een ieder zijn of haar ideale werkplek inrichten. Is tevens goed voor het milieu.

Door bovenstaande structuur staan we dag en nacht klaar om problemen op te lossen. Ik dacht dat iedereen dat deed totdat ik in Google zocht op 'vakantie dicht webwinkel'. Er -blijken honderden ondernemers te zijn die de tent -dichtgooien en op vakantie gaan. Jaloersmakend is dat, waarom proberen wij het allemaal zo perfect te regelen?

Durk Jan de Bruin is oprichter van Startpagina.nl en directeur van Mijnwinkel.nl

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2007