Twinkle | Digital Commerce

Internet geeft autokoper meer macht

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:36

Mensen die online informatie zoeken over auto's kunnen zo'n beetje alles te weten komen, inclusief wat een dealer ervoor betaald heeft. Er zijn verscheidene websites, die niet gebonden zijn aan fabrikanten of dealers, waar shoppers alles kunnen vinden over dealers en prijzen, voor ieder type auto. En dat geeft de koper macht.

Internet staat sinds de begindagen bekend als informatiekanaal. Dat geldt nu zeker ook voor de autobranche. Online een auto kopen is niet langer onbekend -of onbemind- terrein. Ruim tweederde van mensen die een nieuwe auto koopt gebruikt internet tijdens het aankoopproces, zo blijkt uit in 2006 gehouden (Amerikaans) onderzoek van J.D. Power and Associates. Voor tweedehandsauto's neemt dit percentage ook toe, van 53 procent in 2005 tot 59 procent in 2006. Volgens Karl Brauer van Edmunds.com, een research website voor de autobranche, nam het verkeer op zijn site in drie jaar tijd met 125 procent toe.

Onderhandelen
En kennis is macht, blijkt ook in deze branche. Klanten onderhandelen steeds meer over de prijs. De meeste mensen, die iedere vijf of zes jaar een nieuwe auto kopen, willen niet 'zeuren' of vragen stellen bij dealers. Met online shoppen kunnen ze dat vermijden. En eenmaal een keuze gemaakt kunnen ze kiezen uit een handvol lokale dealers, die makkelijk met elkaar te vergelijken zijn. Ook via e-mail wordt onderhandeld. Bovendien hoef je dan ook niet in onderhandeling met een autoverkoper, waardoor je zijn salestactieken kunt ontwijken, zegt Jeff Barlett van Consumer Reports.

Door online shoppen ligt de macht nu bij de koper in plaats van de verkoper. Toch hebben autodealers het kanaal omarmt. In 1997 had slecht 47 procent de Amerikaanse dealers een website, weet de National Automobile Dealers Association, terwijl dit in 2006 95,4 procent bedroeg. Meer dan de helft van de ondervraagde dealers heeft ook speciaal personeel voor internetverkoop in dienst.

Bron: Consumer Reports via E-commerce Times