Twinkle | Digital Commerce

Update: Wehkamp omarmt iDeal

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:32

Sinds oktober werd iDeal bij Wehkamp als test ingezet, maar nu heeft het online warenhuis de betaalmethode volledig uitgerold. Tot nu toe kon de klant op wehkamp.nl kiezen uit de acceptgiro (34 procent  van het aantal betalingen), automatische incasso (36 procent  ) of andere betaalwijzen (30 procent ), waaronder de digitale nota, girofoon, girotel, éénmalige overschrijving.

Wehkamp startte vorig jaar al een proef met iDeal. 'Die proef was gericht op klanten die we graag iets wilden verkopen, maar waarbij het betalingsrisico groot was. Via iDeal konden zij gewoon bij ons winkelen. Voor hen weinig gedoe, voor ons een commercieel succes', aldus zegsvrouw Joke Vrolijk. Na deze testperiode is het nu voor alle Wehkamp-klanten mogelijk op deze wijze te betalen.

'iDeal is vooral populair bij de groep consumenten tussen 19 en 34 jaar. Deze consumenten geven aan dat iDeal een mooie manier is die volgens hen aanzet tot meer online bestedingen', meldt Wehkamp in het persbericht. En Wehkamp.nl gaat de dienst actief promoten: ' Om zoveel mogelijk -contant- klanten te laten betalen met iDeal, worden van 12 tot en met 25 juni de iDeal Actieweken gehouden. Wie z’n bestelling direct betaalt met iDeal, maakt kans op exclusieve VIP-kaarten voor spectaculaire zomerevenementen in de Amsterdam Arena', licht Vrolijk toe. Deze klanten maken kans op VIP kaartjes voor concerten van The Police, Genesis, het Saturday Night discofeest en belangrijke voetbalwedstrijden. De prijzen worden beschikbaar gesteld door ABN Amro

Uit onderzoek van Millward Brown in december jl. bleek dat iDeal bijdraagt aan het vertrouwen in de veiligheid van webwinkels. Op dat moment maakte 27 procent van de Nederlanders gebruik van deze betaalmethode. Het aantal transacties via iDeal groeit maandelijks met ongeveer 10 procent. Waar in 2005 1 procent  van de internetaankopen met iDeal werd betaald, is dit percentage in 2006 gestegen naar 15 procent (onderzoek Blauw Research). Wehkamp denkt met het aanbieden van de betaalmethode het gebruik ervan een extra aanzet te kunnen geven.

* Update: reactie Joke Vrolijk toegevoegd.