Twinkle | Digital Commerce

Helft consumenten koopt cd's

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:30

Meer dan de helft van de Amerikaanse consumenten van 12 jaar en ouder heeft de afgelopen zes maanden een cd gekocht. Vijf jaar geleden was dit 60 procent, blijkt uit onderzoek van Ipsos. De digitale muziekrevolutie heeft de muziekindustrie nog niet overgenomen, maar zorgt wel voor chaos in de manier waarop de industrie het contact met muziekfans zoekt, schrijft Internet Retailer naar aanleiding van het rapport.

downloaden

Steeds meer consumenten kopen hun cd's online. Daarnaast heeft 14 procent van de 12-plussers de afgelopen maand muziek gedownload. Ruim 60 procent van de consumenten die gratis muziek download koopt ook cd's van hun favoriete artiesten versus 28 procent van de consumenten die betaald heeft voor één of meerdere tracks. Ook wordt muziek eerste gedownload om te kijken of het bevalt, om daarna alsnog de cd aan te schaffen. 45 procent van de kopers van digitale muziek download een track en koopt daarna de hele cd.

Impulsief

Digitale muziek biedt ook aquisitiemogelijkheden, inclusief on-demand downloading, zegt Matt Kleinschmit, onderzoeksleider van Ipsos. Het impulsief kopen van muziek verdwijnt. 'Waar iemand vroeger een cd kocht van een onbekende artiest, is het nu aannemelijker dat eerst digitaal een track wordt geluisterd, voordat besloten wordt tot aankoop over te gaan.'

Digitale kanalen

Het gebruik van digitale kanalen is hoog. 51 procent van de muziekdownloaders van 12 jaar of ouder koopt MP3's, 35 procent download ringtones, 13 procent betaald voor satelierradio en nog eens 13 procent betaald voor online muziekregistraties. De uitgaven aan fysieke cd's blijft nog wel dalen, zegt Ipsos. Gevraagd naar kanalen die de cd-uitgaven beïnvloed hebben zegt 40 procent 'de registratie bij een muziekdienst', 38 procent noemt het downloaden van muziek, 25 procent noemt de digitale radio en 17 procent van de mobiele muziekconsumenten geeft hierdoor minder aan cd's uit.