Twinkle | Digital Commerce

Epsilon: Loyaliteitsprogramma loont

2017-05-26
  • 1:09

Consumenten die deelnemen aan een loyaliteitsprogramma shoppen vaker via verschillende kanalen en geven meer uit. Dat blijkt uit onderzoek van Epsilon en GfK Custom Research North America.

Meer dan 700 consumenten werd gevraagd naar de wijze waarop ze aankopen deden voor de feestdagen, en de impact van retail loyaliteitsprogramma's. Deze programma's zorgden voor een toename in de verkoop en voor een trouwere klantenschare, concluderen de onderzoekers. Het is dus een belangrijke manier om herhaald bezoek te realiseren en de verkoop te stimuleren.

Uitkomsten

Consumenten die deelnemen aan loyaliteitsprogramma's gaven 14 procent meer uit dan de gemiddelde consument. Daarnaast kopen ze ook meer via verschillende kanalen. Van de consumenten die niet aan dergelijke programma's deelneemt heeft bijna de helft de kerstinkopen alleen in fysieke winkels gedaan. Bij de deelnemers daalt dit percentage naar 22 procent. Bijna tweederde van deze respondenten winkelt online en 41 procent bestelde iets via de catalogus of per e-mail.

Voordeelkaart

Vooral van de voordeelkaart, bijvoorbeeld vanwege een lidmaatschap, wordt veel gebruik gemaakt. 94 procent deed tenminste enkele aankopen met een dergelijke kortingskaart. Een op de vijf deelnemers geeft aan dat ze kortingsbonnen verzilverd hebben voor aankopen voor de feestdagen. Ook blijkt de invloed van loyaliteitsprogramma's groot bij de keuze voor een retailer. Ruim de helft 58 procent, van de deelnemers zegt dat een lidmaatschap van invloed is geweest bij de keuze van het bedrijf.