Twinkle | Digital Commerce

De persoonlijke behoefte van vitamineproducten

2017-05-26
  • 3:37

Gat in de markt

Een gat in de markt, iedere ondernemer is ernaar op zoek. Fitforme.nl vond 'm in vitaminepakketten, Unodueshop.com in zelf ontworpen relatiegeschenken en Akoestiekwinkel.nl in geluidsisolatie voor de particuliere doe-het-zelver.

Tekst: Esther de Bruin

'Rondom vitamineproducten heerst grote onduidelijkheid', vertelt Sjoerd van Berkel van Fitforme.nl - uit te spreken als fit for me. 'Uit onderzoek blijkt dat 60 procent van de drogisterijbezoekers vol verwarring van het schap wegloopt. Het is te ingewikkeld om een keuze te maken uit het zeer ruime aanbod. Als de consument toch tot aanschaf overgaat, koopt hij vaak een product dat niet optimaal geschikt is.' Daar moet hun webwinkel een einde aan maken, aldus de ondernemer. Samen met studiegenoot Bedrijfskunde Simon Hamer, ex-directeur Proctor & Gamble Henk Spoon en diëtiste Katrien Blaauw startte hij Fitforme.nl, een webwinkel voor vitamines op maat.

Brievenbuspassend

Van Berkel: 'Bezoekers kunnen op de site een voedingstest invullen. Op basis hiervan kunnen we de persoonlijke behoefte en wat de bezoeker aan vitamines en mineralen binnenkrijgt vaststellen.' Vervolgens wordt een advies gegeven om tekorten in de voeding aan te vullen. 'Bij vragen kan de klant kosteloos overleggen met een diëtist over de resultaten van de voedingstest.'

Consumenten kunnen eenmalig producten bestellen, maar het is ook mogelijk om ze op maandelijkse basis te ontvangen. 'Een businesspartner verzorgt de distributie, TNT de logistieke afhandeling. Onze producten zijn zodanig ontworpen dat ze precies door de brievenbus passen; klanten hoeven er dus niet voor thuis te blijven.'

Plannen

Fitforme.nl ontplooit marketingactiviteiten zowel off- als online. 'Bewust', meldt Van Berkel. 'We zijn weliswaar een webwinkel, maar willen ook dichterbij onze klant komen om het FitforMe-merk tastbaarder te maken.' Daarom sponsort het bedrijf ook (lokale) sportevenementen en neemt het deel aan beurzen.

De plannen van de webwinkel zijn ambitieus: 'We zijn volop in ontwikkeling. We proberen continu met klanten in dialoog te blijven om zo hun behoeftes te achterhalen en de conversie te verhogen. In de nabije toekomst willen we op de website een interactieve, persoonlijke omgeving creëren.' Het komende jaar hoopt Van Berkel de voordelen van de webwinkel te combineren met een fysieke winkel. 'Ook willen we dit concept internationaal gaan opzetten.'

----

Unodueshop.com

Mirjam Huffener en Luciana Macaluso hebben een eigen ontwerppraktijk. In aanvulling daarop startten ze een webwinkel in grafische personaliseerbare artikelen en geschenken, Unodueshop.com. 'Wat we niet kwijt kunnen in onze eigen praktijk, botvieren we in ontwerpen voor de webshop, bijvoorbeeld het relatiekwartet. We hebben ons heerlijk uitgeleefd in het bedenken en uitwerken van elk stadium in de liefde, van "kom je hier wel vaker" tot "je neemt nooit meer een bloemetje mee; ja, nou hoeft het niet meer". Illustraties vormen een belangrijk onderdeel', vertelt Macaluso. 'Eén van onze klanten is een relatietherapeut die de klanten laat spelen voor de therapie begint. Dan sla je gelijk een aantal sessies over!' Alle producten worden 'in huis' ontwikkeld en vormgegeven. Naast hun werk in de ontwerpstudio storten beide ontwerpers zich hooguit een dag in de week op de webwinkel. 'Als we moeten overleggen, drinken we 's ochtends samen koffie, via de webcam, de één in Oisterwijk en de ander in Amsterdam', lacht Macaluso. 'We hopen nu op genoeg vrije tijd om onze plannen uit te werken, maar of dat volgende maand of volgend jaar is, is niet belangrijk. Hoewel we het vreselijk leuk zouden vinden als we hiervan konden rondkomen.'

----

Akoestiekwinkel.nl

'Akoestiekwinkel.nl is een initiatief van Merford Noise Control. We leveren met name aan de bouwnijverheid en de industrie. Het is onze missie om mensen bewust te maken van de gevaren van geluid', vertelt Job Agema, die bij Merford verantwoordelijk is voor marketing en communicatie. Volgens de marketingman komen consumenten bij aanbieders van geluidsisolatie vaak bedrogen uit. 'Vaak is er onvoldoende kennis om het juiste product voor het juiste probleem te verkopen. Wij willen mensen uitleggen wat de beste oplossing is en een eerlijk beeld geven van de verbeteringen van die oplossing.' Daarnaast zorgt de webwinkel ook voor naamsbekendheid. 'Door mensen met de webwinkel te bereiken als specialist op het gebied van geluid, hopen we dat ze in hun dagelijkse werk ook eens aan ons denken. Uiteindelijk is b2b de tak waarin we ons geld verdienen.' De marketinginspanningen beperken zich nog tot het goed vindbaar worden op internet. 'Onlangs hebben we ook op de Hiswa gestaan om onze producten voor de boot te promoten bij de consument.' Het productaanbod van Akoestiekwinkel.nl zal in de toekomst uitbreiden. 'Naast de gebruikelijke zaken zoals groei in bezoekersaantallen en omzet hoop ik vooral op een toename van de merkbekendheid en van herhalingsbezoeken. De Merford Akoestiekwinkel moet voor consumenten dé plaats zijn om een oplossing te vinden voor een geluid-probleem.'

----

Clicks:

www.akoestiekwinkel.nl

www.fitforme.nl

www.unodueshop.com

 Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3- 2007