Twinkle | Digital Commerce

Reizen blijft grootste categorie online

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:18

Forrester verwacht dat de online verkoop van alcohol en sportartikelen de komende vijf jaar het meest zal toenemen, respectievelijk met 283 en 245 procent. Toch zullen de categorieën samen nog geen 4 procent van de totale online aankopen beslaan. Hoewel de verkoop van reizen online dus een iets minder groot deel in beslag zal nemen, zal dit nog altijd de grootste categorie blijven.

Europese consumenten ‘leren’ online shoppen bij Amazon en Expedia, voor boeken, cd’s en vliegtickets, meent Forrester. Deze producten zijn laagdrempelig. De meer ervaren online shopper breidt de productcategorieën uit, aldus Forrester.

Jaap Favier, Research Director Consumer Markets bij Forrester Research: ‘Tegenwoordig wordt één op de drie euro’s, ponden of kronen die online besteed wordt, aan vrijetijds tripjes uitgegeven. Het bedrag dat online aan "reizen" uitgegeven wordt zal met 133 procent groeien tot bijna 11 miljard euro in 2011. Daarmee is het in absolute getallen de grootste groeicategorie. In vergelijking met de totale retail zal het echter afnemen met 29 procent.'

De verkoop van kleding zal in 2006 10 miljoen euro bedragen. In 2011 zal dit gestegen zijn tot 31 miljoen. 'Grote winnaars zullen catalogus retailers, zoals NeckermannOtto en La Redoute zijn, die hun jarenlange CRM-ervaring het beste weten te vertalen naar het net. De categorieën reizen, kleding, eten en drinken en consumentenelektronica zullen hun omzet in Europa zien stijgen tot meer dan 10 miljoen, zolang Ahold en Media Markt hun klanten blijven verleiden op de "buy-button" te klikken,’ aldus Favier.