Twinkle | Digital Commerce

VVD wil gedragscode voor reclame op internet

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:11

De VVD in het Europees Parlement wil dat er een vrijwillige gedragscode komt voor reclame op internet. Met adverteerders zou daarover afspraken gemaakt moeten worden. VVD-Europarlementariër Jules Maaten schreef erover op zijn  weblog.

Aanleiding was het onderzoek van de Hogeschool Ede. Daaruit bleek vorige week dat Nederlanders zich op de eerste plaats ergeren aan politici en op de tweede plaats aan pop-ups. ‘Ik vraag me af of ik als ergenis nummer 1 iets aan ergenis nummer 2 zou kunnen doen’, schrijft Maaten.

Volgens Maaten is dat niet eenvoudig, omdat er veel verschillende soorten pop-ups zijn, die dus niet zomaar met een pop-upblocker tegen te houden zijn. ‘Er zijn sites die tientallen pop-ups openen met reclame er in. Maar er zijn ook legitieme pop-ups, voor allerlei doelen. Ze worden bijvoorbeeld gebruikt voor lezers-enquetes op nieuwssites. Met name de reclame pop-ups zijn vreselijk impopulair. Misschien zouden we webdesigners zover kunnen krijgen dat ze geen pop-ups gebruiken, bijvoorbeeld in de vorm van een vrijwillige gedragscode.’

Volgens Maaten moet in de gedragscode ook zaken opgenomen worden als geen spam, geen pop ups, toegang voor blinden en geen misleiding over de inhoud van de site. Hij wil daarover van gedachten wisselen met de Consumentenbond en de Bond van adverteerders. ‘Kortom, tijd voor actie. Worden politici misschien een klein beetje minder impopulair...’