Twinkle | Digital Commerce

Kortingswinkel.nl: denk vanuit de consument

2017-05-26
  • 2:19

Hij studeerde rechten, maakte de studie af maar vond er niks aan. Deed vervolgens retail-ervaring op bij Makro en V&D. Tot hij in 2000 door een vriend werd gebeld met de opmerking 'dat ze iets met internet moesten gaan doen'. Zo startten ze het inmiddels goedlopende Kortingswinkel.nl. Twinkle hield een pingponggesprek met de eigenzinnige, maar eveneens initiatiefrijke Edzard Gelderman.

Internet

'Door het web is er sprake van "nog directer contact met klanten". Je kunt real-time monitoren hoeveel mensen er naar een bepaalde aanbieding van je kijken en uiteindelijk iets kopen. Maar je moet ze wel weten te verrassen. Zo hebben wij altijd een mooi weer- en een slecht weer-mail klaarliggen. Als het Nederlands elftal bijvoorbeeld moet spelen en onduidelijk is of ze gaan winnen of verliezen.'

Inspiratie

'Ik kijk weinig naar andere sites, maar bezoek regelmatig Marktplaats en eBay. Puur uit nieuwsgierigheid: waarom zij zo'n succes zijn geworden. Verder vind ik Amazon fantastisch, hoe zij met klanten omgaan. Telegraaf.nl bekijk ik voor het dagelijks nieuws.'

Drijfveren

'Ik ben van mening dat je altijd vanuit de consument moet denken. Ik ben zelf immers ook een consument die op internet shopt. Dus een site moet rekening houden met gebruikersgemak. Veel sites worden echter vanuit techniek gedreven.'

Toekomst

'Bekend is dat de consument steeds moeilijker is te vangen. Dat heeft mijns inziens twee gevolgen: er zullen consumenten zijn die met behulp van het web alleen nog maar op prijs gaan kopen. Aan de andere kant zullen bepaalde producten en diensten altijd om full-service dienstverlening blijven vragen. Als ik een televisie koop, wil ik dat deze wordt thuisbezorgd, geïnstalleerd en ingesteld. Dát is service.'

Avontuur

'We zijn druk met een nieuw online-ticketing initiatief. In navolging van Amerika, waar pretparken geen vaste prijzen meer hebben, gaan we in Nederland flexible pricing toepassen voor onder andere skibanen, sauna's en ook pretparken dus. Via een barcode in een e-mail of via de mobiele telefoon. Daarbij zal gelden: hoe vroeger je koopt, hoe goedkoper. Binnen een kort tijdsbestek zullen tickets via verschillende prijzen worden verkocht.'

Webontwikkeling

'Opvallend is het onderscheid tussen de grote retailers die de mogelijkheden van e-commerce eindelijk vol gaan benutten en de kleine webwinkels die in bepaalde nichemarkten of op bepaalde productgebieden de webverkoop volledig in de hand hebben.'

iDeal

'Dat gaat het zeker redden, dat zie ik aan het gebruik op onze site. Maar het kan allemaal nog veel sneller als de banken er zélf meer achter gaan staan. En dan bedoel ik écht dat álle banken erbij aangesloten moeten zijn. Bovendien moeten ze het veel meer gaan uitleggen. Ik weet dat ABN Amro een DM-consumentenmailing per post heeft gedaan en Rabobank iets soortgelijks voor de zakelijke markt. Maar verder is er geen massacommunicatie via e-mail of wat dan ook geweest.'

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2006