Twinkle | Digital Commerce

Verkopen via Bol.com in de praktijk

2017-05-27
180101
  • 7:47

Elk bedrijf met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel en een btw-nummer kan sinds vorige week verkopen via Bol.com. Donderdag begon Kabeltje.com ermee. Wouter Hol doet namens de webwinkel verslag van de eerste bevindingen.


Tekst: Wouter Hol

   
Het aanmaken van artikelen is zeer eenvoudig: zoek het artikel op aan de hand van het EAN- of het ISBN-nummer of via de zoekfunctie. Als je het artikel gevonden heb kun je jouw prijs, beschikbare productaantallen en de levertijd (in de vorm van een tekstveld) invoeren. Ook kun je eventueel een interne productcode of magazijnlocatie opgeven, zodat je het artikel makkelijker in je eigen systeem terug kunt vinden.

Als alle gegevens zijn ingevuld verschijnt jouw prijs bij het product op Bol.com en dan is het te bestellen door bezoekers! Gegevens toevoegen aan producten kan eventueel ook geautomatiseerd aan de hand van een Excel- of CSV- import. Deze functie hebben wij nog niet getest, maar de template daarvoor ziet er eenvoudig en logisch uit. De koppeling komt tot stand aan de hand van de ISBN- of EAN-code.

Artikelen die nog niet in het bestand van Bol.com staan, kun je eventueel zelf aandragen bij Bol.com.   Daarvoor moet je een aantal gegevens aanleveren via een Excel of CSV-bestand.

Wat opvalt is dat er veel artikelen in het bestand van Bol.com staan die ‘niet verkoopbaar’ zijn. Als verkoper via Bol.com kun je dat artikel dan niet verkopen op Bol.com, al heb je er hele pallets van liggen of wordt het artikel nog gewoon geproduceerd/geleverd door jouw leverancier.



Het bovenste artikel kan je toevoegen. Maar de Bigben HDMI kabel zou je niet kunnen verkopen op Bol.com.

Wij hebben een aantal prijzen toegevoegd aan het bestand van Bol.com. Ongeveer een kwartier nadat je de prijs hebt ingevoerd, verschijnt jouw aanbieding bij die van Bol.com:



Bovenaan staat de prijs bij Bol.com, daaronder de prijzen van andere aanbieders.

Nadeel: eventuele wijzigingen in de prijs verschijnen ook minuten later pas. Dat kan onhandig zijn als achteraf blijkt dat je een verkeerde prijs hebt ingevoerd. Het artikel blijft dan nog best lang voor een verkeerde prijs op Bol.com staan, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Bezoekers van Bol.com kunnen dan kiezen of ze het product bij Bol.com zelf kopen of bij een verkooppartner. Wat ik jammer vind, is dat Bol.com je levertijd alleen toont bij het artikel zelf en later in het bestelproces niet meer. Dan heeft Bol.com het opeens over 1 tot 8 werkdagen levertijd met de mededeling: ‘Kijk bij het artikel zelf voor de levertijd’. Het is volgens mij niet zo moeilijk om de juiste levertijd ook bij het afrekenen te tonen. Zo heb je veel minder afhakers tijdens het bestel- en afrekenproces.

Bestellingen
Al heel snel hadden we de eerste bestelling via Bol.com te pakken. Toevallig van iemand die ook Wouter Hol heet. Dat gaf ons een mooie gelegenheid om het traject van de orderverwerking van Bol.com te bekijken. Het eerste wat opviel is dat er een enorme vertraging zit tussen het moment waarop de klant de iDeal-betaling heeft en het moment waarop de bestelling bij jou als partner in het overzicht verschijnt. Het duurde bijna een uur (!!) voordat de bestelling in het overzicht stond. Dit is dramatisch voor bedrijven zo groot als het mijne, die tot laat in de avond orders aan zouden kunnen nemen om ze dan direct te verzenden. Wij kunnen dat normaal gesproken bijvoorbeeld tot 21.00 uur, maar omdat de bestelling pas een uur later in het overzicht staat, kunnen we op Bol.com niet later dan 20.00 uur aanhouden.

Wat dan op zich wel weer handig is, is dat je een e-mail krijgt op het moment dat je wat verkocht hebt via Bol.com. Zo hoef je als kleine partij niet  steeds te checken of je toevallig wat verkocht hebt. Voor grotere aanbieders met veel orders is dit juist onhandig, want je kan maar één e-mailadres opgeven bij Bol.com. Dit e-mailadres wordt dan getoond bij je contactgegevens, voor als mensen vragen hebben. Maar ook alle orderbevestigingen komen in die mailbox terecht. Het zou handiger zijn als aparte adressen voor klantcontact en orderbevestigingen kunt opgeven.

De bestellingen komen binnen en worden getoond in het overzicht van Bol.com. In het overzicht zie je alleen welk(e) artikel(en) er besteld zijn, maar niet door wie. Om dat te kunnen zien moet je een Excel-bestand downloaden met bestellingen en klantgegevens. Het is heel handig dat je dit bestand kunt inlezen in je eigen systeem, zodat de orders daarin terecht komen. Als je die mogelijkheid hebt, tenminste.

Niet iedereen die via Bol.com verkoopt zal deze mogelijkheid hebben. Voor hun is het nog best bewerkelijk om bijvoorbeeld een adresetiket te genereren. Dat is een hoop knip- en plakwerk uit het Excel-bestand. Hier zit dus nog een serieus punt van verbetering voor Bol.com; het zou veel handiger zijn als je gewoon alle etiketten met één printopdracht kunt printen, zonder te knippen en plakken.

Nadat je de adresgegevens verzameld hebt en de bestellingen in je eigen administratie hebt ingevoerd, kun je een bestelling goedkeuren of eventueel annuleren bij Bol.com. Maar doe dit niet te snel! Als je dit namelijk gedaan hebt, dan verdwijnt de order uit het Excel-bestand met adressen. Download dus eerst het bestand met de bestellingen en adressen, en keur de bestellingen daarna pas goed.

Als je de bestelling hebt goedgekeurd wordt er een pakbon aangemaakt. Ook dit duurt weer een paar minuten. De pakbon is een pdf-bestand per bestelling. Op zich heel aardig, maar je moet dus per bestelling de pdf downloaden. Als je tientallen bestellingen hebt is dit een bereklus. Op mijn vraag of je ook je eigen pakbonnen mag meesturen kon de klantenservice van Bol.com mij geen antwoord geven. Ik moet nog teruggebeld worden. De pakbonnen bestaan echter uit een heel simpel documentje met alleen wat adresgegevens van de klant, de artikelen en jouw contactgegevens. De huisstijl van Bol.com ontbreekt. Ik neem dus aan dat het geen probleem is om je eigen pakbonnen bij te sluiten.

Bol.com blijft echter wel aangeven dat er nog pakbonnen klaar staan als je ze niet downloadt. Het is dus kennelijk wel de bedoeling dat je de pakbonnen daadwerkelijk gebruikt.*

Nadat de pakbon gedownload is, is het proces wat Bol.com betreft klaar. Het is nu de bedoeling dat je de bestelling inpakt en verzendt. Je kunt verder niets meer met de order doen binnen het systeem van Bol.com.

Ergens in het proces dat hierboven is besproken heeft de klant de melding ontvangen dat zijn/haar bestelling is verzonden. Ik weet niet of dat is op het moment dat je de bestelling goedkeurt of op het moment dat je de pakbon hebt gedownload.*
  
Facturatie
Bol.com fungeert eigenlijk als intermediair. Hoe de facturatie precies loopt is een beetje vaag. De klant betaalt in elk geval Bol.com en hij krijgt daar ook een factuur van. Echter, op de factuur die Bol.com naar de klant stuurt staat dat er 0 procent btw is gerekend. Dit kan niet kloppen; de klant koopt een product en daar dient gewoon 19 procent btw over gerekend te worden. De klantenservice kon ook hier niet direct antwoord op geven. Ze komen er op terug. Bol.com houdt vervolgens een commissie in op de verkoopprijs van het product. Afhankelijk van de productcategorie is dat 0,99 euro tot 2,99 euro per product, plus een percentage tussen de 6 procent en de 15 procent. Dit bedrag wordt ingehouden over het bedrag wat Bol.com uitbetaalt aan jou. Of en waar de btw zit, is nog niet bekend.*

Bol.com betaalt naar eigen zeggen drie tot vier weken na ontvangst van de betaling van de klant uit. Bol.com zegt hier ook het volgende over:
 



Bol.com kan dus niet garanderen dat je je geld altijd krijgt. Dit heeft te maken met het aanbieden van de acceptgiro als betaalmethode. Wat er moet gebeuren als er daadwerkelijk geen geld betaald wordt door de klant en/of Bol.com, en wie de verantwoordelijkheid daar voor draagt, is nog niet duidelijk.*

Wat ook niet gecommuniceerd wordt door Bol.com, is hoe de acceptgiro bij de klant komt. Je mag er van uitgaan dat Bol.com deze per post naar de klant stuurt, maar dat wordt nergens bevestigd. Een klant die via Bol.com bij ons gekocht had nam hierover contact op, maar ik kon de klant dus geen sluitend antwoord geven.*

De klantenservice
Wat mij vooral ergert is dat de klantenservice van Bol.com erg onbeholpen is. Op geen van mijn vragen konden ze antwoord geven. Op een vraag die ik woensdag stelde moet ik nog antwoord krijgen. Op een mail van donderdagochtend kreeg ik op vrijdagochtend antwoord dat ze ‘er op terug zullen komen’. Vandaag, dinsdag 10 juli, is dat nog steeds niet gebeurd.
 
Hieronder zet ik de plus- en minpunten van zakelijk verkopen op Bol.com op een rij:

Pluspunten

  • Enorm bereik
  • Producten makkelijk toe te voegen
  • Makkelijk beginnen met online verkoop, ook voor leken op internet

Minpunten

  • Klantenservice kan je niet helpen bij vragen
  • Adresetiketten zijn moeilijk te maken
  • Pakbonnen printen is niet handig
  • ‘Onverkoopbare artikelen’ in het bestand van Bol.com


Conclusie
Al met biedt Bol.com webwinkeliers een mooie manier om spullen te verkopen via een extra kanaal. Het biedt ook stenen winkels de mogelijkheid producten online aan te bieden. Bol.com heeft een enorm groot bereik en goede naam. Er zijn uiteraard wel kosten aan verbonden, maar die zou je ook maken als je zelf marketing zou uitvoeren of een webshop zou (laten) maken. Het systeem Bol.com is helaas nog niet voorbereid op bedrijven die al via internet verkopen en dus al een systeem voor online verkoop hebben. Via Bol.com is het verkopen onnodig bewerkelijk voor de bestaande webwinkelier, zowel groot als klein. Er is nog zat ruimte voor verbetering.

Hebben jullie het al geprobeerd via Bol.com? Wat vinden jullie er van?

*
NB: Bij sommige stukjes heb ik een sterretje (*) gezet. Dat zijn vragen die ik eigenlijk nog zou willen stellen aan de klantenservice, maar omdat er tot op heden nog niet gereageerd is heb ik hier nog geen zin in gehad.. Ik stel voor dat er direct een apart team komt voor de zakelijke verkopers via Bol.com, zodat de vragen van hen goed en snel beantwoord kunnen worden.

Wouter Hol is mede-eigenaar van Rapbid, het bedrijf achter Kabeltje.com. Een eerdere versie van dit artikel verscheen op Wouterhol.nl.