IDeal verwerkte in de eerste zes maanden van dit jaar een kleine 55 miljoen transacties, 27 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook het gemiddelde bonbedrag is gegroeid, tot bijna 78 euro. In totaal werd dit jaar al voor ruim 4,2 miljard euro overgemaakt via iDeal.
Dat blijkt uit de laatste gegevens van Currence, die deels te vinden zijn op de site van de iDeal-beheerder. Duidelijk is dat iDeal, in heel 2011 goed voor een betaalvolume van 6,9 miljard euro, aandeel blijft winnen op de Nederlandse online betaalmarkt; het aantal transacties groeit sterker dan de geprognotiseerde groei van e-commerce in Nederland (circa 9 procent volgens Blauw Research):
Behalve de transactiegroei neemt de gemiddelde transactiewaarde ook toe. In 2010 bedroeg die 72,84 euro en in 2011 73,21 euro. Het gemiddelde bonbedrag over alle orders in het afgelopen halfjaar bedraagt liefst 76,97 euro, weer een kleine 4 euro meer. In juni lag het zelfs op 81,89 euro. Aangenomen mag worden dat het gemiddelde bonbedrag zal afnemen als mobiel iDeal breed beschikbaar komt, maar daar staat weer een flinke aanwas van transacties tegenover.
Beschikbaarheid
Uit de data van Currence blijkt verder dat de veelbesproken beschikbaarheid van iDeal alleen aan de acquiring kant (de banken waar de online verkopers mee werken) zichtbaar is verbeterd:
Toch blijf ik het raar vinden dat men dit gebruikt want het geeft geen enkele garantie dat je de goederen ook krijgt. Ideal kan iedereen krijgen als je maar betaald voor de service. Er zou vanuit de eigenaar van Ideal meer gekeken moeten worden aan wie men de service aanbied. Door de diverse payment serviceproviders kan elke crimmineel aan Ideal komen met alle gevolgen van dien. Als je Currence belt dan word je niet vrolijk over de reactie die je krijgt maar ben je al blij dat ze reageren dat is gewoon een bank dus.
Je kunt het niet terugboeken net als een creditkaart als er iets fout gaat. Ik heb nu 3 keer betaald en nooit iets gezien.
Lijkt me een mooi moment om de transactieprijs naar beneden bij te stellen.
Grace, waaruit leid je af dat er geen controle zou plaatsvinden op een webwinkel die iDeal zou willen aansluiten? Er vindt namelijk wel degelijk een controle plaats. Dit is regegeld vanuit Currence. Zo heb je bijvoorbeeld altijd een geldig KVK nummer nodig om iDeal te kunnen aansluiten.
Bovendien maak je een scheve vergelijking met credit cards. iDeal is een manier zodat je gemakkelijker en direct een bankoverboeking kan doen. Ook zonder iDeal kan je geld over maken naar iemand en dat bedrag kan je ook niet terug vorderen via je bank en ook die overboeking geeft geen garantie op levering. De vergelijking met credit cardsis dus onterecht.
Dit alles geeft natuurlijk nooit garantie op levering door de webwinkel, maar ik vind dat je als consument zelf best alert mag (moet?) zijn en controleren naar wie je geld over maakt, al dan niet via iDeal.