Lowe’s en Hasbro zijn de eerste Amerikaanse online retailers die gratis gebruik maken van Search As You Type in hun webshops. De tool voor instant search, die zoekresultaten toont bij het intikken van de eerste letters, is losgekoppeld van het betaalde Google Commerce Search.
Search As You Type wordt voortaan stand alone aangeboden aan webwinkeliers, om te beginnen in de VS. Gratis kunnen ze Search As You Type inzetten bij 25 miljoen zoekopdrachten per jaar. Voorwaarde is dat retailers gebruik maken van Google’s advertentieprogramma AdWords.
Conversie
Google stelt dat Serach As You Type de conversie en daarmee de verkopen van webwinkels kan verhogen, onder meer omdat zoekers via de instant resultaten op latente behoeftes of uiteindelijke impulsaankopen worden gewezen:
Of en wanneer Search As You Type ook in Nederland gratis wordt aangeboden is onbekend. De functionaliteit zit verwerkt in Google Commerce Search, dat sinds een jaar ook beschikbaar is in ons land. Qweery biedt met TypeResult al sinds begin 2010 een instant search tool voor Nederlandse webwinkeliers aan.
Het klopt dat TypeResult dit sinds begin 2010 al aanbiedt. Qweery biedt niet alleen met TypeResult deze functionaliteit aan voor e-tailers, ook met haar product Instant Search gebeurt dit al een aantal jaar.
Overigens biedt Magento e-tailers via een Extension nu al dezelfde functionaliteit als Google 'Search As You Type'.
Er is wel een verschil tussen hoe Google dit doet en hoe Qweery deze resultaten weergeeft. Google toont eerst een aantal suggesties en berekent dan naar welke suggestie de gebruiker neigt te typen, om vervolgens de resultaten van die suggestie te tonen. Qweery toont direct ALLE resultaten die passen bij de ingetikte lettercombinaties. Het verschil is bijvoorbeeld te zien bij de zoekopdracht wasmachine, tik deze in Google en je krijgt een aantal suggesties (wasmachine, wasdroger) maar nog geen resultaten. Wanneer je het gehele woord 'wasmachine' hebt ingetikt en dan een vervolgletter, bijvoorbeeld 'b' van bol, dan toont Google pas de resultaten. Wanneer bijvoorbeeld op http://www.elektrokoopjes.nl hetzelfde wordt ingegeven dan worden direct alle wasmachines, wasdrogers en wasbollen e.d. getoond en reageren de filters op de zoekopdracht.
Het is voor een e-tailer ook aan te raden om te kijken of Google 'Search As You Type' kan worden gecombineerd met/gekoppeld aan de juiste filtering/navigatie. A/B testen hebben aangetoond dat deze laatste manier de conversie nog meer verhoogt, tot meer dan 50%. Overigens spelen algoritmes wel een essentiële rol bij deze conversieverhoging zoals Google dit aangeeft. Algoritmes die alleen op zoekgedrag reageren en niet op koopgedrag kunnen alsnog niet de juiste instant resultaten geven voor een e-tailer. Het is te hopen dat Google al deze varianten wel meeneemt in haar 'Search As You Type'.
Uit ervaring kan ik zeggen dat de toevoeging van filters, zoals qweery heeft, bij de instant resultaten die reageren op de zoekopdrachten inderdaad conversie verhogend werken.