Hoewel het bedrijf al twee weken geleden failliet ging, bleef het tot gisteren mogelijk te bestellen op de site van Update Computers uit Drachten. 'Een beetje sneu', aldus de curator.
Dat schrijft Tweakers.net. Na de faillissementsverklaring op 20 oktober sloot de curator de twee fysieke winkels van Update Computers, maar hij verzuimde de online-bestelmogelijkheid buiten werking te stellen. Op Update.nl was nergens een melding te vinden over het faillisement.
'Zeer laakbaar'
Sander Vale, voorzitter van de brancheorganisatie voor computerwinkels NLCW, reageerde verontwaardigd op Tweakers.net: 'Mensen die zich door een mooie aanbieding laten verleiden, doen een bestelling en betalen online. Dat geld valt in de failliete boedel en zijn ze dus kwijt. Zulke klanten voelen zich opgelicht en dat kan ik me voorstellen. Ik vind het zeer laakbaar dat een curator, onder wiens verantwoordelijkheid het bedrijf valt, dit toelaat.'
Onterecht
Inmiddels is de site van Update Computers wel inactief gemaakt (mirror hier). Hoeveel gedupeerden er zijn is onbekend. Volgens waarnemend curator Alexander Wiersma van Dorhout Advocaten in Groningen is de online-bestelmogelijkheid onterecht blijven bestaan. 'Als mensen betaald hebben na 20 oktober is dat inderdaad een beetje sneu.'
Wiersma erkent dat hij de besteloptie niet hag opgemerkt, maar wijst ook naar het management van Update Computers, dat hem niet op de hoogte stelde van het bestaan van een webshop.
Preferente partijen
De waarnemend curator roept gedupeerden op zich te melden zodat hij van geval tot geval kan bekijken welke status de vordering krijgt. De gedupeerden zullen echter als boedelschuldeisers de vorderingen van andere preferente partijen voor zich moeten dulden.
Dan ben je flink genaait... Valt dat niet onder oplichting en verandwoordelijkheid van de curator zodat je de schade op de curator persoonlijk kan verhalen? Het bedrijf valt vanaf het faillisement onder beheer van de curator, dus als er daarna nog zaken gedaan zijn is dat op verandwoordelijkheid van die betreffende curator lijkt me.
Als je online hebt besteld heb je ook online betaald en die betaling kun je m.i. gewoon binnen 30 dagen ongedaan laten maken bij je bank.
@ Jos, Jij hebt er blijkbaar verstand van. Kan je mij ook vertellen hoe ik een iDEAL betaling terug trek.
Alvast bedankt
Kan niet waar zijn... Is het geen opzet van die curator? Komt er mooi nog een beetje extra geld binnen... om uiteindelijk zichzelf van te betalen...
Dit is een schande. Weer een corrupte curator. Zelf inmiddels ook de nodige ervaringen mee gehad, rechtzaak aangespannen en gewonnen. Maar de curator zelf blijft zijn vak uitoefenen. Het wordt hoog tijd dat de afhandeling van faillisementen eens flink onder handen wordt genomen. Banken zijn inmiddels ook vieze spelletjes aan het spelen (was onlangs in het NOS journaal over een scheepswerf in Lemmer). @Jos. Ideal kan je niet terug vragen.
Beslag laten leggen op de rekening van de curator. Moet hij het via de rechtbank ongedaan maken. Brengt veel publiciteit waar hij niet op zit te wachten.