Twinkle | Digital Commerce

TNT in grote pakketten, bezorgprognoses en e-rembours

2017-05-27
170130
  • [nieuws]
  • 2:09

TNT Post Pakketservice stapt in de bezorging van meubels, tuinstellen en bruin- en witgoed. Het pakkettenbedrijf gaat experimenteren met bezorgprognoses voor webshoppers en lanceert betaaldienst e-rembours. 

Dat heeft Gerrit Mastenbroek, algemeen directeur van TNT Post Pakketservice, gezegd in een gesprek met Twinkle.

Tweemansdistributie
Al op 1 januari aanstaande begint TNT Post Pakketservice met wat Mastenbroek ‘tweemansdistributie’ noemt: ‘We gaan pakketten vervoeren die met twee mensen worden afgeleverd. Denk aan banken, wasmachines en tuinstoelen. Dat doen we om te beginnen met één launching customer.’

Welke webwinkelier dat is, wil Mastenbroek nog niet kwijt: ‘Maar duidelijk is dat we voortaan dus ook de partij zijn voor grote pakjes, een nieuwe markt voor ons.’

Bezorgprognoses
Mastenbroek heeft meer nieuws: in 2010 wil hij een proef starten met bezorgprognoses. Webshoppers kunnen op de ochtend van levering online via Track & Trace zien wanneer ze de pakketchauffeur kunnen verwachten. Optioneel is een notificatie via de sms of per e-mail. De bandbreedte van de prognose is steeds twee uur. Mastenbroek: ‘Bijvoorbeeld tussen tien en twaalf, of tussen drie en vijf.’

De prognoses zijn mogelijk door de informatie die het pakkettenbedrijf ophaalt via de handcomputers van chauffeurs. Mastenbroek: ‘In 2008 liepen die nog met papieren lijsten rond, maar sinds dit jaar werken we met die handhelds, waaraan een SAP datawarehouse is gekoppeld. We laten een logaritme los op de historische data, waardoor we straks prognoses kunnen doen met een zekerheid van 98 procent.’

'Ontvanger verwennen'
Mastenbroek wil dat de bandbreedte van de prognoses uiterlijk in 2012 is bijgesteld naar één uur. Tot die tijd wil TNT Post Pakketservice de klant ook steeds meer invloed geven op de bezorging, bijvoorbeeld door aan te geven dat een ander moment beter uitkomt of door een alternatief adres aan te dragen: ‘Die services moeten nog worden ontwikkeld, maar daar willen we zeker naartoe. We willen de ontvanger verwennen. Betere informatieverstrekking over bezorgtijden staat bovenaan ons prioriteitenlijstje.’

E-rembours
De handcomputer staat ook centraal in de lancering van een nieuwe betaaldienst van TNT Post. Onder de voorlopige naam 'Veilig Betalen & Verzenden' werd de service al aangekondigd tijdens het Online Betaal Congres in maart. Mastenbroek laat weten dat de betaalmethode in de loop van 2010 zal worden getest en vervolgens gelanceerd als 'e-rembours'. De handcomputers bieden het platform voor een proof of delivery; Pas als de ontvanger een unieke, per sms verstuurde code intoetst op het appraat, wordt het bestelbedrag overgemaakt aan de webwinkelier. Tot die tijd staat het geld op een derdenrekening van TNT Post. Mastenbroek: 'Zo kan zowel verzend- als ontvangersfraude worden voorkomen.'

Regie over hele webwinkelketen
Ook Mastenbroeks collega's bij TNT Post proberen met nieuwe diensten mee te liften op de groei van e-commerce. Commercieel directeur Ger Jacobs wil dat het postbedrijf de regie over de hele webwinkelketen uit handen kan nemen voor online-retailers.