Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: online betalen in Bosnië en Herzegovina.
Online kaartbetalingen worden steeds populairder in Bosnië en Herzegovina, zo schrijft Ecommerce News. In 2024 werd 32,1 procent van de online betalingen gedaan met een kaart, een jaar eerder was dat nog 32,8 procent. Cash on delivery – hier beter bekend als ‘onder rembours’ – is met 46,4 procent de populairste betaalmethode. Dat laatste doet vermoeden dat e-commerce nog niet echt van de grond komt in het Oost-Europese land. Eens kijken of dat klopt.
Relatief weinig
Uit cijfers van de international trade organisation over 2024 blijkt dat in dat jaar e-commerce nog niet goed ontwikkeld is in Bosnië en Herzegovina. Hoewel dat beeld langzaam verandert, shoppen nog relatief weinig consumenten er online, bedrijven zijn nog niet veel online actief. Voor 2025 wordt de totale markt geschat op omgerekend zo’n 522 miljoen euro. Jaarlijks wordt een groei verwacht van circa 7 procent. In 2029 moet de markt dan ook zijn gegroeid naar 680 miljoen euro. De grootste branche binnen e-commerce in het land is voeding en persoonlijke verzorging, met een marktaandeel van 27,4 procent. Kleding volgt, met 24,4 procent.
Een mogelijke oorzaak van die lage cijfers is de geringe internetpenetratie in het land. De verwachting is dat aan het eind van dit decennium 862.400 inwoners online kopen, terwijl er ongeveer 3,2 miljoen mensen het land bevolken. Momenteel ligt de gebruiksdichtheid zelfs nog lager: op 24,7 procent – goed voor zo’n 790.000 inwoners.
Wat mogelijk ook niet meehelpt, is dat bijna de helft van de consumenten in het land webwinkels binnen de eigen landsgrenzen prefereert. Slechts een vijfde heeft een expliciete voorkeur voor internationale platforms, blijkt uit cijfers van Cross Border Commerce Europe.
Top-platforms
Om welke platforms gaat het precies? Platform Ekupi is de grootste, en hoewel dat niet echt een Bosnisch platform is – het bedrijf werd in Kroatië opgericht – wordt het wel als lokaal bedrijf gezien. Ekupi is namelijk alleen beschikbaar in Oost-Europa. Andere namen zijn Pcmarket.ba (een elektronicawebshop), de lokale shop van Jysk, de eveneens verkoper van elektronica Genelec en het vergelijkbare Domod.
Opvallend is de afwezigheid van online supermarkten binnen de grootste webshops, ondanks dat dit de populairste categorie is binnen de bevolking.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
E-commerce in … Bosnië en Herzegovina