Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in … Kroatië

2025-07-17
1000562
  • [onderzoek]
  • 2:06

Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: het partnership tussen Temu en Croatian Post.

Chinese platforms slaan toe in Europa, zo ook in Kroatië. Temu kondigde onlangs een samenwerking aan met post- en pakketbezorger Croatian Post, onder andere om het fulfilmentproces voor klanten in dat land te verbeteren en meer bezorgopties aan te kunnen bieden. Wat dat betreft is Croatian Post een goede partner: dat bedrijf heeft namelijk het grootste netwerk van bezorglocaties en capaciteit in het land, met onder andere meer dan duizend postkantoren en driehonderd pakketkluizen.

Tijd om eens wat dieper in de e-commercemarkt van het Zuid-Europese land te duiken. Voor dit jaar wordt een omzet van bijna 1,2 miljard euro verwacht. Tot 2029 zou de markt jaarlijks ongeveer met 8 procent moeten groeien, wat in dat jaar op een omzet van 1,6 miljard euro neerkomt.

Relatief klein

E-commerce groeit in Kroatië. Zeker sinds het land bij de Europese Unie hoort – Kroatië kwam in 2013 bij de EU – wordt geprofiteerd van handelsvoordelen. Toch is Kroatië nog een relatief kleine e-commercemarkt, die zich in de onderste regionen van de toplijst bevindt. Dat komt vooral omdat Kroaten nog een duidelijke voorkeur voor fysieke winkels hebben. Toch koopt een ruime meerderheid van de bevolking die online actief is (70 procent om precies te zijn) online. Vooral millennials doen dat. Lijkt hoog, dat percentage, maar toch is het lager dan het gemiddelde van 75 procent e-commerce penetratie in de Europese Unie.

Gratis bezorging en controle over de exacte bezorglocatie zijn belangrijke redenen voor Kroaten om pakketten te laten bezorgen. Ook opvallend – hoewel dat in meer landen gebeurt – is dat in de afgelopen jaren het aantal pakketkluizen flink is toegenomen, van 155 kluisjes in 2021 naar bijna tweeduizend in 2024.

Lokale shops

Dan naar het leukste deel van deze rubriek: welke topshops zijn er? Vooral leuk als dat lokale webshops zijn. Wat dat betreft hebben we weer de jackpot! De top bestaat daar namelijk bijna volledig uit. Wat te denken van Notino in beauty-producten. Of eKupi, een Kroatische webshop in elektronica en nog veel meer, met een heel bijzondere mascotte (googelen!). Pevex mag ook niet ontbreken: dat is een online bouwmarkt. Verder valt op dat Chinese webshops als AliExpress en het eerder benoemde Temu in opkomst zijn. Maar vooralsnog weten de local heroes zich kranig te weren.