Twinkle | Digital Commerce

Webshop internationaal uitbreiden: 5 tips!

2024-12-17
1000562
  • [branded content]
  • 4:05

Je bedrijf is al even actief in eigen land en trekt inmiddels veel bezoekers. De groei van je onderneming is goed en je bent tevreden, maar stiekem kriebelt het toch om nog meer te willen. Om nog meer groei te genereren. Misschien zelfs wel buiten de Nederlandse grenzen om. Het mooie van het internet is dat alles met elkaar verbonden is. Als Nederlands bedrijf kan je ook heel gemakkelijk andere Europese landen bereiken. Cross-border e-commerce brengt nieuwe kansen voor je bedrijf. Het is een hele uitdaging om naam te maken voor jezelf in het buitenland. Maar als het lukt, biedt het ook ongelooflijk veel voordelen.

In deze blog vertellen we je hoe je dit dan precies aanpakt en waar je allemaal rekening mee moet houden als je je webshop ook internationaal hoopt uit te breiden. Op naar een (nog) succesvollere toekomst!

  1. Voer een marktanalyse uit
    Het kan uiteraard nooit kwaad om grote ambities te hebben. Toch is het wel belangrijk om kritisch te blijven. Want is er überhaupt wel markt in het buitenland voor jouw producten? Het zou toch zonde zijn om heel veel geld te investeren in marketing en andere processen als het uitbreiden van je webshop naar de rest van Europa bij voorbaat al kansloos is. Daarom is het belangrijk dat je eerst een marktanalyse uitvoert. Wie is jouw doelgroep? Zijn deze mensen ook te vinden in het buitenland? En hoe en waar kan je ze dan precies bereiken? Verdiep je in de internationale groeikansen en doe tegelijkertijd onderzoek naar eventuele wettelijke vereisten. Zo weet je precies waar je aan toe bent, wat je kunt verwachten en welke voorbereidingen je moet treffen om jouw droom te realiseren.
  2. Houd rekening met een andere cultuur
    Het is ongelooflijk hoeveel verschillen er kunnen zijn tussen landen die zo dicht bij elkaar liggen. In België en Duitsland kunnen er bijvoorbeeld al enorme culturele verschillen zijn. Hoe verder je Europa in gaat, hoe meer hun gewoontes zullen afwijken van de onze. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden. Uitspraken die je in Nederland kunt doen, kunnen in het buitenland bijvoorbeeld helemaal anders vallen. Het is dus belangrijk om rekening te houden met de andere cultuur en gewoontes. Zo kun je je ook focussen op het optimaliseren van de lokale context. Hierdoor ben je in staat om effectiever de klant aan te spreken, de aandacht vast te houden en echt naam te maken voor je bedrijf. Bovendien versterk je zo ook de band met (potentiële) klanten.
  3. Nieuwe content
    Besef ook goed dat het verplaatsen van jouw aandacht naar het buitenland ook betekent dat je content in een veelal andere taal moet leveren. De kans is groot dat je niet vloeiend Engels, Duits of een andere taal kunt schrijven. Ook het contact met eventuele klanten kan hierdoor bemoeilijkt worden. Het is slim om hier alvast over na te denken. Gelukkig zijn er tegenwoordig genoeg bedrijven die je kunt inschakelen om content te vertalen en zelfs het contact met de klant over te nemen. Op die manier weet je zeker dat in de juiste taal wordt gecommuniceerd en de boodschap helder is voor de lezer. Bovendien vergroot dit ook de vindbaarheid van jouw webshop in het land naar keuze.
  4. Kies voor goede en betrouwbare logistieke oplossingen
    Ook op het gebied van logistiek moet er veel worden veranderd. Niet alleen moet je over een magazijn beschikken waaruit producten internationaal vervoerd kunnen worden, ook moet je op de hoogte zijn van diverse verzendmethoden in binnen- en buitenland. Dat is niet altijd even gemakkelijk. Zeker niet als je een relatief kleine webshop hebt. In dat geval is het belangrijk om jezelf te verdiepen in goede en betrouwbare logistieke oplossingen. Hierbij kan een professionele logistieke partner eigenlijk niet ontbreken. Je kunt bijvoorbeeld www.monta.nl inschakelen om de logistiek voor jou te regelen. Zij regelen alles: van A tot Z. Van het binnenkomen van de order tot het verzenden naar de klant. Bovendien beschikken ze over de juiste software, kennis en middelen om dit tot in de puntjes te organiseren. Hierdoor zal de logistiek niet alleen soepeler verlopen, maar worden er ook minder menselijke fouten gemaakt. Zo optimaliseer je de klantervaring en verhoog je de loyaliteit en het vertrouwen van de klant.
  5. Wissel informatie uit met lokale experts
    Je kunt veel leren van andere ondernemers. Zeker de ondernemers die ook in het buitenland actief zijn. Zij hebben de stap immers al gemaakt en weten wat hier allemaal bij komt kijken. Hoe mooi is het dan om deze informatie met elkaar te delen? Schroom je niet om ervaringen uit te wisselen en tips te vragen. Dit is een strategische stap in jouw ervaring met verkopen buiten de Nederlandse grenzen. Op die manier trap je minder snel in valkuilen en beschik je over alle kennis om een vliegende start in het buitenland te maken.

Dit artikel verschijnt op initiatief van Lequal
Tekst: Lequal | Beeld: pixabay