Slechts enkele jaren na de overname van Factor is HelloFresh’ kant-en-klaar dienst hard op weg om het grootste deel van de verkoop bij het bedrijf op zich te nemen.
De (infuencer) marketinginspanningen van de nummer 12 van de Twinkle100 werpen duidelijk hun vruchten af. Enkele maanden geleden schreven we al dat de ready-to-eat-divisie (RTE) bij HelloFresh al goed was voor bijna een kwart van de verkopen. In het derde kwartaal is dat aandeel aanzienlijk toegenomen.
Richting een derde
De groepsomzet van HelloFresh kwam in het derde kwartaal 1,4 procent hoger uit op ruim 1,8 miljard euro. Die groei komt volledig op het conto van de RTE-divisie. Waar de verkoop van de maaltijdboxen bij HelloFresh nog met 9,6 procent daalde tot bijna 1,3 miljard euro, schoot de verkoop van kant-en-klare maaltijden met 38,7 procent omhoog. Met een omzet van bijna 525 miljoen euro is die tak hard onderweg om een derde van de totale omzet van HelloFresh op zich te nemen.
Onderaan de streep moet HelloFresh het nog wel hebben van de maaltijdboxen. Die leveren het bedrijf een brutoresultaat (Aebitda) op van ruim 108 miljoen euro op, een derde meer dan vorig jaar. Het resultaat van de RTE-tak komt met 6,7 miljoen euro net in de plus uit. Wel daalde dit in vergelijking met vorig jaar bijna 78 procent.
Volgens HelloFresh komt dat door investeringen in de RTE-divisie. Het bedrijf verwacht in de komende kwartalen een aanzienlijke verbetering van de winstmarge door verbeteringen in fulfilment en productiviteit.
Groeimotor
Medeoprichter en ceo Dominik Richter verwacht dat het RTE-aanbod de komende jaren de groeimotor van HelloFresh zal zijn: ‘Zowel qua omzet als winst. Tegenwoordig zijn we al de RTE-marktleider in de VS en hebben we de product-, technologie- en voedselproductiemogelijkheden ontwikkeld om veel meer mensen over de hele wereld te bereiken met onze RTE-producten.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Kant-en-klaar warmt HelloFresh op