Twinkle | Digital Commerce

Hoe zit het ook alweer met kortingen?

2023-11-16
1120630
  • [achtergrond]
  • 2:31

De feestdagen komen er weer aan. De Consumentenbond controleert jaarlijks of er voor de feestdagen prijsschommelingen zijn bij webshops. Dat onderzoek, waarin veel webshops op de vingers worden getikt, start altijd enkele maanden voor de start van het seizoen. Hoe zit het ook alweer met prijswijzigingen, adviesprijzen en van/voor-prijzen?

De van/voor-prijs

De Consumentenbond ziet jaarlijks dat sommige webwinkels consumenten misleiden met de van/ voor-prijs. De doorgestreepte ‘van’-prijs werd volgens hen zelden gerekend. Dat is prijsmisleiding en in strijd met de wet. Kort gezegd is de regel dat je bij een kortingsactie waarbij je de ‘van’-prijs wilt noemen, je hierbij de laagste verkoopprijs moet hanteren die je binnen de afgelopen 30 dagen voor de prijsvermindering hebt gevoerd. Bijvoorbeeld: Product X kost op 15 februari €60,-. Op 3 maart kost het product nog €50,-. Op 30 maart wil je een Van/Voor-actie doen. Je mag dan niet de hogere prijs van 15 februari als ‘van’-prijs kiezen, omdat dat langer dan 30 dagen geleden is. Je moet hierbij dus uitgaan van de prijs op 3 maart.

15 februari --> €60
3 maart --> €50
30 maart --> Van €50 nu voor €35

Als verkoper hoef je niet aan te geven hoelang je de referentieprijs hebt gevoerd. Je moet er alleen voor zorgen dat het de laagste prijs in de afgelopen 30 dagen is geweest. Bij een prijsvermindering moet worden uitgegaan van de vorige verkoopprijs die is gevoerd in dezelfde winkel en/of via hetzelfde verkoopkanaal.

Enkele voorbeelden

Hieronder is de prijs hoger geworden, en wil de verkoper de volgende dag stunten met 40% korting. Dat mag niet.

Het blijft in Nederland wel toegestaan om te verwijzen naar de oorspronkelijke prijs als er sprake is van een onafgebroken opeenvolging van prijsverlagingen.

Als het gaat om een progressieve prijsvermindering (een oplopende korting zonder tussentijdse prijsverhoging), geldt een maximum van 3 kalendermaanden waarbinnen als ‘vorige prijs’ de laagste prijs mag worden gehanteerd die gold in een periode van tenminste 30 dagen. Die bepaling geldt niet als de prijs tussentijd weer wordt verhoogd. Dan geldt de normale regel:

Let op! Deze regeling:

  • geldt alleen voor producten, niet voor (digitale) diensten en digitale inhoud;
  • geldt voor alle distributiekanalen: fysiek, online, telefonisch, catalogus, et cetera.
  • gaat om mededelingen van de verkoper dat hij de verkoopprijs heeft verlaagd ten opzicht van de vorige verkoopprijs.

Waar ziet deze bepaling niet op?

  • Deze wet geldt niet voor beperkt houdbare producten.
  • Deze bepaling beperkt de vrijheid van de ondernemer om zelf de prijs te bepalen niet.
  • Generieke communicatie over alle of over categorieën of reeksen producten die de verkoper aanbiedt als hierbij geen specifieke meetbare prijsvermindering wordt aangekondigd. Denkt aan: Laagste prijs, promotie, sale, outlet, et cetera.
  • Prijsvergelijkingen waarbij de verkoopprijs wordt vergeleken met een verkoopadviesprijs, de prijs die een concurrent hanteert of een andere referentieprijs (waarbij het wel duidelijk moet zijn welke soort referentieprijs gebruikt wordt, anders is het een oneerlijke handelspraktijk).
  • Kortingskaarten of vouchers die de consument recht geven op korting op over alle of over categorieën of reeksen producten die de verkoper aanbiedt.
  • Aanbiedingen waar bij de aankoop van een product in combinatie met andere producten goedkoper is. Bijvoorbeeld 1+1 gratis of twee voor de prijs van één.
  • Loyaliteitsprogramma’s waarbij consumenten bij aankoop van een product korting krijgen op toekomstige aankopen
  • De rechtmatigheid van de bovenstaande aanbiedingen wordt bepaald aan de hand van de bepaling over oneerlijke handelspraktijken.