In de competitieve hondenvoermarkt is een nieuwkomer van start gegaan: Honderd. De lancering werd bekendgemaakt via reclameborden met geluid en geur, speciaal voor honden.
Gerben Lievers is woordvoerder en marketing/communicatieverantwoordelijke van pure player Honderd.nl. De nieuwe webshop biedt geperste hondenbrokken, bedoeld voor de bovengemiddeld actieve hond, die beduidend meer beweegt dan alleen een sanitair rondje. ‘Een merk dat zich verzet tegen de bankhangers en apengapers’, aldus de site. ‘Voor honden die voor honderd gaan.’ Vandaar ook de naam, verklaart Lievers.
De brokken worden geperst in een fabriek in Nederland. De producent is een familiebedrijf dat al vier generaties hondenbrokken maakt. ‘Juist vanwege het competitieve in onze markt kan ik niet meer details prijsgeven’, legt Lievers uit.
Het merk onderscheidt zich van andere door de positionering en marketing. ‘We wilden een eerlijke brok maken die ook betaalbaar is voor de consument, aldus de woordvoerder. ‘1 op de 5 huishoudens heeft een hond. Dus voor een product als het onze zijn herhalingsaankopen van groot belang’, weet Lievers. ‘We maken geen gebruik van detailhandel en doen onze marketing op een andere manier. Vandaar onze guerilla-actie met het reclamebord dat honden kunnen horen en ruiken. Wij willen de aandacht niet kopen, maar verdienen.’
‘We zorgen voor een persoonlijke benadering op massale schaal.’ Het bedrijf maakt daarvoor gebruik van alle verzamelde data, feliciteert de hondeneigenaren met de verjaardag van hun viervoeter, laat weten wanneer de pup over kan gaan op ‘adult’ of ‘senior’ brokken, belt met de eigenaren hoe het gaat en probeert zo de customer journey te optimaliseren. Verder zet de marketingmanager social media, e-mails, affiliate marketing, SEO, SEA, ‘de hele toolkit’ aldus de woordvoerder, in om het merk bekendheid te geven.
De onderneming gebruikt SendCloud en heeft daardoor logistieke deals met onder andere DHL om de bestellingen te bezorgen. Lievers kijkt inmiddels ook naar mogelijkheden voor same day delivery.
Mooie website, maar er staan totaal geen contactgegevens op zoals een telefoonnummer of Kvk / BTW. Ook de algemene voorwaarden lijken me verre van incompleet. Waarom allemaal zo geheimzinnig voor iets simpels als hondenvoer? Mogen consumenten niet weten bij wie ze bestellen? De woordvoerder is ook een freelancer, wie is nou de eigenaar van dit geheimzinnige concept?
Je reactie op Hondje: