Twinkle | Digital Commerce

Marco Koers (HappySoaps): ‘We zijn begonnen als pure player’

2023-10-06
1000562
  • [interview]
  • 3:03

Marco en zijn broer Marcel komen uit bakkersgezin Koers. Een toekomst in de verzorgingsindustrie lag niet echt voor de hand. Toch timmeren ze met HappySoaps heel hard aan de weg: na uitbreiding naar Scandinavië volgde een nieuwe zeperij en wordt de onderneming nu een coöperatie. ‘Onze passie ligt bij het proberen te veranderen van de markt. En bij het plastic de wereld uit proberen te duwen. Daar worden we enthousiast van.’

Achtergrond

Bij het zoeken naar de juiste scheerzeep voor de Shaversclub kwamen de broers Koers in contact met de verzorgingsindustrie. Tot hun ontzetting bleken de meeste producten in deze branche te bestaan uit 80 procent kraanwater, verpakt in plastic. ‘Daar hadden we bijna een gevoel van oplichting bij. Ik vind deze industrie echt verdorven. Er zitten bijvoorbeeld ook microplastics in tandpasta!’ Zo ontstond het plan voor HappySoaps, van oorsprong een d2c-merk en inmiddels een grote speler in de verzorgingsmarkt. Marco is verantwoordelijk voor het d2c-gedeelte.

Inspiratie

‘Als eerste en grootste inspirator komt bij mij op Verne Harnish, ondernemer en auteur van onder andere Scaling Up en Mastering the Rockefeller Habits. Je kunt namelijk nog zoveel goede bedoelingen hebben; als mensen je product niet kopen, kun je ook geen verandering in de markt teweegbrengen. Je moet dus als eco-bedrijf ook commercieel georiënteerd zijn om impact te kunnen maken. Verder volg ik een aantal medeondernemers, bijvoorbeeld Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt, oprichters van Pieter Pot.’

Digital commerce

‘We zijn met HappySoaps begonnen als pure player. Je kunt een product bedenken, daar een goed verhaal omheen schrijven, het presenteren met online marketing en klanten gaan vervolgens over tot aankoop. Dus het leuke van e-commerce is dat het nieuwe merken mogelijk maakt überhaupt iets van de grond te krijgen. Want je kunt met je data aantonen dat er genoeg mensen geïnteresseerd zijn, dat je duurzaam bent, dat je bij een doelgroep past et cetera. Daarnaast is e-commerce heel interessant omdat je er gemakkelijk nieuwe markten mee kunt verkennen.’

Ontwikkeling

‘Bij veel e-commercebedrijven is er een stagnatie gaande in de omzet. Niet alleen door de ingestorte economie, maar ook door het post-covid consumentengedrag. Daarom stappen veel merken en bedrijven over naar een multichannel strategie, zodat hun producten breed beschikbaar zijn. Daarbij valt op dat de aanwezigheid in meerdere kanalen elkaar versterkt. Je ziet diverse d2c-merken actief aansluiting zoeken bij een retailnetwerk. Zo is bijvoorbeeld ook (alternatief) voedingsmerk Upfront bezig om multichannel te gaan. Dat biedt een betere basis om door te groeien.’

Vrije tijd

‘Ik woon in Apeldoorn, een van de groenste gebieden van Nederland. Ik vind het leuk om met de honden – ik heb twee teckels – het bos in te gaan, ik ben graag samen met mijn vriendin en/of met vrienden, ik game nog wel eens, dat soort dingen. Qua vakantie zou ik graag een keer naar Noorwegen gaan. Mijn leukste vakantie tot nu toe was in Canada, rondtrekken, met een camper de bergen in. Geweldig!’

Trots

‘Het meest trots ben ik op HappySoaps. Op wat voor impact we al hebben kunnen maken in Nederland – en zelfs Europa. Toen we in juni 2019 begonnen, werd er amper gezocht naar “shampoobar”. Maar als je de Google-trendlijn volgt, zie je dat de belangstelling daarvoor gelijk opliep met de ontwikkeling van HappySoaps. Dus ik durf wel te zeggen dat wij die interesse hebben laten ontstaan.’

Aanrader

‘Wat iedereen zou moeten lezen is The Pale Blue Dot, van astronoom Carl Sagan. Dat vind ik de beste speech ooit geschreven. Sagan liet in 1990 de eerste ruimtesonde in het heelal een foto van de aarde maken. Daarop is te zien hoe nietig onze wereldbol eigenlijk is. Laten we er zuinig op zijn.’