Twinkle | Digital Commerce

Keepoala wil Duitse klanten belonen voor het niet terugsturen van artikelen

2023-05-22
1000562
  • 1:02

Nu steeds meer bedrijven kosten in rekening brengen voor het retour sturen van artikelen, wil het Duitse bedrijf Keepoala het anders aanpakken door consumenten te belonen wanneer ze hun bestelling niet retour sturen.

In een interview met medeoprichter Tjark Metzner meldt Etailment dat de oprichters van deze startup uit München ervan overtuigd zijn dat online retailers hun retourpercentages kunnen verlagen door betere voorlichting vooraf te geven en meer bewustzijn te creëren. Zij hebben een digitaal platform opgezet dat consumenten beloont met punten wanneer ze hun bestelling niet retour zenden. Deze punten zijn in te wisselen voor vouchers. Vanuit het oogpunt van Duitse consumenten, die al tientallen jaren gewend zijn aan gratis retourzendingen, komt dat betalen voor je retourzending neer op een soort ‘boete’, schrijft Etailment. Zeker nu steeds meer online retailers kosten in rekening brengen voor retourzendingen, vindt Keepoala het tijd worden voor dit beloningssysteem.

Centraal staat de Keepoala-community, die via de app bestellingen bijhoudt en waarin je elkaar motiveert om milieuvriendelijk te winkelen en geplaatste bestellingen niet te retourneren. Het is onbekend of deze startup in de toekomst gaat uitbreiden naar andere landen.