Online winkel Plein.nl begon ooit als specialist in verzorgings- en gezondheidsproducten. Van die belofte is het bedrijf in de loop der jaren een beetje afgestapt. ‘We willen alles voor de voorraadkast aanbieden, daar horen ook houdbare levensmiddelen en dierenbenodigdheden bij.’
De coronaperiode zorgde voor een enorme boost in e-commerce, de periode ná corona vooral voor een afzwakking van de groei, onzekerheid en terughoudende investeerders. Toch? Bij Plein niet zozeer, reageert oprichter Juriaan Spoormaker. ‘De boost tijdens corona hebben we zeker gehad. Maar wij hebben dat enigszins weten vast te houden. We waren zeker huiverig over de periode na corona, maar we groeien nog steeds 25 tot 30 procent.’
Voorraadkastjes
Waarom dat Plein wel lukt? Een goede organisatie, strategie en – voor Plein belangrijk – een goede relatie met fabrikanten en leveranciers. Spoormaker: ‘Wij werken samen met zo’n 150 fabrikanten en leveranciers, die ons goed beoordelen. Het gaat om spelers als Procter & Gamble, Unilever en L’Oréal.’ Grote en bekende namen dus. Sinds kort is daar een nieuwe samenwerking bijgekomen, waarover later meer.
Plein is de afgelopen jaren flink veranderd. Zo werden de verschillende domeinnamen teruggebracht tot twee: één voor de Nederlandse en één voor de Belgische markt. Daarnaast werd het assortiment de afgelopen tijd uitgebreid. ‘We worden iets minder een online drogisterij’, legt de oprichter uit. ‘We willen alle voorraadkastjes vullen. De kastjes in je woonkamer, in de keuken en alles in en om het huis.’ Om die belofte waar te kunnen maken, werden afgelopen jaren verschillende nieuwe categorieën aan de online winkel toegevoegd, zoals Tuin en Dier. ‘De nieuwste is Eten & Drinken. Houdbare producten zoals ontbijtgranen en snacks, want we gaan geen verse producten aanbieden, dat is een heel ander spel. Maar blikvoeding- en drinken, producten die je in je voorraadkast legt, daar kun je bij ons voor terecht.’
Herhaalaankopen
De uitbreiding van het assortiment komt ook omdat Plein inzag dat er bij de klant belangstelling voor was. Daarnaast is een blik hondenvoer – vanuit de verkoper gezien – volgens Plein niet heel anders dan een doosje paracetamol: ‘Het zijn producten die je om de zoveel tijd nodig hebt. Klanten weten ons dan ook goed te vinden voor herhaalaankopen. Om die reden hebben we onlangs een app gelanceerd, zodat je na het tandenpoetsen – als je merkt dat de tandpasta op is – meteen nieuwe kunt bestellen.’ Plein wil zo inspelen op de dagelijkse beslommeringen van de consument. Een logische stap lijkt dan productabonnementen, maar die biedt het bedrijf niet aan. Waarom niet? Spoormaker: ‘In Nederland heerst een negatief gevoel over abonnementen. Je hebt het gevoel dat je ergens aan vastzit. Voor ons werkt het beter om klanten een herhaalbericht te sturen, of hen erop te attenderen als een product dat ze al eens besteld hebben, in de aanbieding is.’
Grote verwachtingen
Een andere belangrijke reden voor Plein om de app te lanceren: het gebruik van mobiel onder klanten nam de afgelopen jaren stevig toe: ‘Ik zat er daarom al langer over een app na te denken’, vervolgt Spoormaker. ‘Je ziet bij partijen als Crisp en Picnic dat app only heel goed werkt. Daar willen we niet per se naartoe, maar ik vermoed wel dat de app in de toekomst voor een groot deel van onze traffic en verkopen zal zorgen. Daar verwacht ik erg veel van.’
Waar de oprichter ook veel van verwacht, is een nieuwe stap in de samenwerking met bol.com. Daar verkoopt de onderneming al enige tijd als marktplaatsverkoper. De nieuwe stap in de samenwerking houdt in dat Plein als enige partij producten als paracetamol, nicotinetabletten- en pleisters en neusspray mag leveren. Goed voor bol.com, dat daarmee een nieuwe categorie kan aanbieden, en goed voor Plein, dat profiteert van het bereik van bol.com. ‘Wij hebben de certificering en zijn erg blij met deze overeenkomst. Uiteindelijk bieden we zo’n vijfhonderd tot zeshonderd producten aan.’ Wel kiest Plein vooral voor bundels, volgens Spoormaker omdat losse producten niet uit kunnen.
Sinds juni 2021 levert Plein bestellingen vanuit een nieuw distributiecentrum. ‘Daardoor hebben we meer capaciteit en kunnen we sneller pakjes verzenden. We hebben geluk gehad dat we net vóór corona het pand in gebruik hebben genomen. Daar hebben we erg van geprofiteerd’, zegt Spoormaker. Voorlopig blijft het bij dit dc. Plein zet in op een verdere verduurzaming van de logistiek, onder meer door automatisering en robotisering. En vooral binnen Nederland en België. In die markten ziet Spoormaker nog voldoende groeimogelijkheden. Uitbreiding naar bijvoorbeeld Duitsland is lastig. ‘Dat is een heel andere markt. In België hebben we bijvoorbeeld al gemerkt dat je enorm aan het buitenland moet aanpassen. Op het gebied van wetgeving bijvoorbeeld, maar ook hoe je de consument benadert. Daarnaast heb je in België specifieke merken van bijvoorbeeld wasmiddel die je in Nederland niet hebt.’
Over Plein
In 2003 richtte Juriaan Spoormaker specialistisch contentplatform Tandartsplein op. Later werd de eerste webshop toegevoegd. Tot 2020 bestond het platform uit zes verschillende domeinnamen, te weten: Drogistplein, Tandartsplein, Huisdierplein, Babyplein, Huishoudplein en Scheerplein. Deze domeinnamen zijn toen teruggebracht tot Plein.nl in Nederland en Plein.be in België. Het hoofdkantoor van Plein bevindt zich in Maarssen. Er werken zo’n zestig mensen bij het bedrijf.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Plein.nl wil voorraadkastjes vullen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.