Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in Slowakije

2023-03-20
1000562
  • [onderzoek]
  • 2:13

Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerceontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: de Duitse supermarkt Kaufland breidt zijn online marktplaats uit naar Slowakije.

De Duitse super Kaufland is fors aan het uitbreiden. Sinds zijn oprichting in 1968 is het bedrijf uitgegroeid tot een grote speler op de Europese markt. Eind vorig jaar opende de keten zijn 1.500ste filiaal in Boekarest, Roemenië. In 2020 startte de onderneming een online marktplaats, waarop meer dan negenduizend retailers zijn aangesloten. Op deze marktplaats zijn niet alleen typische boodschappen te vinden, maar ook elektronica, modeaccessoires en interieur-items. Waar de supermarkt eind 2022 fysiek over de grens uitbreidde, was het begin dit jaar de beurt aan de online marktplaats. Klanten in Tsjechië en Slowakije kunnen nu ook op de online marktplaats winkelen.

Jong land

Om de cijfers van Slowakije wat meer duiding te geven, is het goed om een beknopte achtergrond te geven van het land. De republiek Slowakije is namelijk één van de jongste landen ter wereld. Het is gesticht in 1993, toen het zich afscheidde van Tsjecho-Slowakije. Tot 1989 was dit land een communistische staat in de invloedssfeer van de Sovjet-Unie. Voordat Slowakije tot Tsjecho-Slowakije behoorde, maakte het tot 1918 ook nog deel uit van de dubbelmonarchie Oostenrijk-Hongarije. Slowakije viert dit jaar dus zijn dertigste onafhankelijkheidsverjaardag.

Slowakije staat met een e-commerceomzet van 2,39 miljard euro (2,6 miljard dollar) in 2021 op de 61ste plek van grootste e-commercemarkten ter wereld. Het land staat voor Jordanië en achter Kazachstan. In 2021 groeide de markt met 16 procent, nét iets onder de wereldwijde e-commercegroei van 18 procent. (Cijfers: EcommerceDB.) Slowaken zijn nog niet helemaal overstag voor wat betreft online winkelen. Met 51 procent van de bevolking is het aantal mensen dat online winkelt nog vrij laag. Er wordt dan ook vooral online gekocht door de jongere generaties. 42 procent van de online shoppers zijn 25- tot 34-jarigen. Daarna volgen de 35- tot 44-jarigen (22 procent) en 18- tot 24-jarigen (13 procent). De overige 23 procent zijn mensen boven de 45 jaar. (Cijfers: Trade.gov.)

Oost-Europese spelers

Opvallend is dat de top-5 van populairste webshops aangevoerd wordt door Oost-Europese spelers. Op nummer één staat warenhuis Alza, dat in 1998 werd opgericht in Tsjechië en sinds 2004 actief is in Slowakije. Nummer twee wordt bezet door het platform Mall.sk, dat sinds 2022 onderdeel is van het Poolse e-commerceplatform Allegro. Op nummer drie vinden we het Zweedse meubelconcern Ikea en nummer vier wordt bezet door de Britse supermarkt Tesco. De top-5wordt compleet gemaakt door de Zweedse modegigant H&M.