De metaverse was een paar jaar geleden nog een ‘gedachte’, een theorie van wat er in de digitale toekomst allemaal mogelijk is. In 2023 is de vraag niet meer wat je met de metaverse kunt doen - maar vooral wat niet. De metaverse, een digitale wereld waar we straks kunnen rondlopen en evenementen, winkels, cafés en wat al niet meer bezoeken, voelt nu nog als een digitaal doek waar je alles op kunt schilderen. Hoe pluk je daar als retailer de vruchten van, om zo de grootste cowboy te worden in dit moderne Wilde Westen?
Tekst: Duncan Roberts
Volgens gerenommeerd onderzoeksbureau Gartner spendeert een kwart van de mensen in 2026 minstens een uur per dag op de metaverse. Dat zijn miljarden mensen die een significant deel van hun tijd op een speelveld actief zijn waar je ze als retailer alles voor kunt schotelen. Winkeliers en andere kooplui moeten daarom strategieën bedenken om met deze nieuwe groep consumenten in aanraking te komen. Dit zijn vier tips en overwegingen om aan zo’n strategie te bouwen.
1. Leg een stevig fundament
Organisaties komen de komende jaren in situaties terecht waarin zij specifieke kansen zullen zien voor de metaverse, waarbij ze kunnen gaan denken: 'Ik bouw die-en-die applicatie om deze kans te benutten.' Natuurlijk is het slim om op nieuwe ontwikkelingen in te springen. Tegelijk moet je bedenken dat je, als het op de metaverse aankomt, niet in afgebakende kansen en cases moet denken. Door één app te bouwen, voor één platform, sluit je veel potentiële klanten uit. Vraag je daarom bij elke investering die je doet af of je een schaalbare oplossing bouwt die voor allerlei toepassingen en platforms geschikt is. Daarmee leg je een stevig fundament waarop je meer gave toepassingen van de metaverse kunt ontwikkelen.
2. Creëer vooral nieuwe ervaringen
Toen Henry Ford zijn ‘model T’ auto bouwde, heeft hij (naar verluidt) gezegd dat als hij mensen had gevraagd naar waar ze behoefte aan hadden, ze ‘een sneller paard wilden.’ Ford besefte dat het grote publiek niet naar de écht baanbrekende innovaties vraagt. Daar zijn het ten slotte innovaties voor: ze zijn nieuw.
Voor de metaverse betekent dit dat je idealiter geen digitale kopieën maakt van wat al (lang) in de fysieke wereld bestaat. Verzin nieuwe toepassingen! Stel: je hebt een kledingwinkel. Je kan in de metaverse een digitale versie van die winkel maken, inclusief paskamers. Dat is precies niet wat Henry Ford zou doen. Te standaard. Je zou óók een exclusieve onlinecollectie kunnen maken, die je aan klanten laat zien in een digitale modeshow. Bezoekers van die show kun je een NFT cadeau doen, bij aankoop van hun ticket, en je kunt achteraf een digitale borrel of marktplaats organiseren waar mensen hun aankopen kunnen showen, NFT’s uit kunnen wisselen, enzovoorts.
3. Kies per toepassing het juiste platform
De metaverse is straks vanaf elk platform of device toegankelijk – en al die toepassingen hebben hun eigen groep gebruikers. Denk daarover na, als je een toepassing voor de metaverse bedenkt. Elke campagne heeft zijn eigen doel en doelgroep. Wil je mensen bijvoorbeeld kennis laten maken met je merk (eerste touchpoint), dan hoort daar een andere toepassing bij, dan bij een campagne die gericht is op sales (een andere laag in de marketingtrechter).
Wat je campagne ook is: bedenk wáár je publiek is, welk device het publiek gebruikt en wat de mogelijkheden zijn voor het publiek in de metaverse. Heeft je gemiddelde bezoeker een VR-bril op? Of scrolt hij of zij in de trein op een smartphone? Denk vooral niet te nauw, en kijk vooruit. Het is niet slim om voor één campagne een hele specifieke toepassing te ontwerpen, als dat betekent dat je voor een volgende campagne automatisch terug naar de tekentafel moet. Vaak bestaat de blauwdruk van de oplossing die je zoekt al.
4. Voldoe aan de ethische standaard – en verhoog die
De metaverse is écht het nieuwe Wilde Westen. Wetten en regels die er gelden zijn zichzelf nog aan het uitwijzen. Er is totaal niet duidelijk wat wel en niet kan en mag. Dus moeten retailers goed nadenken over hoe zij zich er gedragen. Het advies luidt: waarborg alle privacy van je bezoekers en klanten, garandeer hun digitale veiligheid, wees transparant en vooral ethisch verantwoord. Twijfel je of je een grens overschrijdt? Dan is dat waarschijnlijk zo – doe het niet.
Om succesvol te zijn op de metaverse heb je een hele nieuwe set overwegingen, planningen, skills en de durf om te investeren nodig. Organisaties die wachten op een complete ‘how to’ (welk platform? Welke toepassing?) zijn dan ook als paardenfokkers die moeten toekijken hoe Henry Ford aan de toekomst van mobiliteit werkt. Wie nu niet in het diepe durft te springen, krijgt later spijt dat hij nooit heeft leren zwemmen.
Duncan Roberts is Senior Manager bij Cognizant.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Hoe word je de grootste retail-cowboy in het Wilde Westen van de metaverse?
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.