Twinkle | Digital Commerce

Hoe PostNL en Drop & Loop textielverspilling tegengaan

2022-11-14
1000562
  • [branded content]
  • 2:13

Jaarlijks wordt 150 miljoen kilo textiel bij het huisafval gegooid. Slechts 1 procent van het textiel wordt gerecycled. Dat is zonde, zeggen PostNL en duurzaam retail concept Drop & Loop. De twee partijen werken daarom samen om de textielindustrie te helpen verduurzamen.

Tijdens Shopping Today openden Suzanne Debrichy, Programmamanager duurzame e-commerce bij PostNL en oprichter Susan de Vries van Drop & Loop de ogen van de aanwezigen tijdens hun presentatie: ‘Recommerce is het nieuwe e-commerce’. De ogen van De Vries zelf werden enkele jaren eerder geopend, toen zij werd geconfronteerd met wat later de aanleiding bleek voor de oprichting van Drop & Loop: ‘Een vriendin maakte een documentaire over water. Toen ik hoorde hoeveel water er gebruikt wordt bij de productie van kleding en hoe vervuilend de textielindustrie is, dacht ik: hier moet ik iets mee doen. Ik zocht naar een oplossing die het makkelijker en leuker maakt voor consumenten om kleding in te leveren.’

Drop & Loop was geboren: consumenten kunnen bij het initiatief kleding inleveren en krijgen daarvoor in de plaats een beloning bij deelnemende retailers als Albert Heijn, Plus en Jumbo. De Vries: ‘Concreet hebben we drie inzamelconcepten: een inzamelmachine, vergelijkbaar met het inleveren van statiegeldflessen, een inzamelbox, en een online concept. Dat lanceren we binnenkort in samenwerking met Omoda. Vanaf dat moment kan je op hun site een retourzak aanvragen en daar je gedragen kleding in stoppen.’ De gedragen kleding wordt ingezameld en gesorteerd op kleur en vervolgens verwerkt tot kleine stukjes stof. ‘Daar wordt vervolgens een bolletje van gemaakt en dat is voor ons grondstof om weer nieuwe garen van te maken’, vervolgt De Vries. ‘En dat zonder water, verf of chemicaliën te gebruiken.’

Het concept viel PostNL op en aangezien Drop & Loop een partner zocht om de kleding bij aangesloten retailers op te halen, volgde een samenwerking. Debrichy van PostNL: ‘We willen dat e-commerce zo min mogelijk impact maakt op het milieu. We moedigen klanten aan om lucht uit verpakkingen te halen, hebben een antwoordnummer voor de inzameling van gebruikte kleding en elektrische apparaten en we verduurzamen ons wagenpark, zodat we straks overal uitstootvrij kunnen bezorgen. De duurzame routes die er nu al zijn, kunnen klanten via een slimme checkout API aan consumenten tonen. De samenwerking met Drop & Loop kost ons geen extra kilometers. Wij halen de ingezamelde kleding op, en dat gaat mee in de bestelbusjes die hun routes toch al rijden.’ De Vries besluit: ‘PostNL komt dagelijks in elke straat van Nederland en daar kunnen we nu goed gebruik van maken.’

Drop & Loop heeft momenteel 60 aangesloten punten, volgend jaar moeten dat er 200 worden.

Tekst: BBP Media | Beeld: Giuseppe Toppers