In de eerste zes maanden van dit jaar trokken 6.785 webshops de deur achter zich dicht. Een jaar geleden waren dat er nog 4.420, blijkt uit cijfers van het CBS.
Sinds het begin van de coronacrisis kwamen er veel webwinkels bij. Door de coronamaatregelen mochten winkels de deuren vaak niet meer open doen en dus zocht men naar alternatieven. Nu de winkels weer open mogen lijkt de noodzaak van een webshop voor retailers dus vervlogen. Dat kan mogelijk het hoge aantal stoppers verklaren.
Volgens het CBS stopten met name webwinkels in kleding (zo’n 1.700), huis- en tuinartikelen (1.185) en een algemeen assortiment (1.180) met de werkzaamheden. Volgens het CBS valt het op dat vooral jonge bedrijven zijn die stoppen. Drie kwart van alle opgeheven bedrijven in het eerste halfjaar van 2022 was nog geen decennium oud. Ruim een derde was zelfs minder dan drie jaar actief.
Er zullen er nog veel meer volgen. Veel mensen starten een webshop zonder enig idee te hebben wat het exact omvat. Het is heel moeilijk winst te maken met een webshop, 80% van de huidige webshops maakt nog steeds geen winst. Nu de rente stijgt en geld niet meer gratis is trekken ook investeerders zich meer en meer terug, de tijden van jarenlang verlies maken en de ene na de andere investering ophalen om dit te financieren zijn voorbij. Er moet geld verdient worden. Bezint eer ge begint.....
Het principe webshop ontwikkelen en alle processen eromheen worden vaak onderschat. Maar waar komt uw informatie vandaan? Dat 80% geen winst maakt? Bron?