Online platform Wish heeft aangesloten handelaars verboden om gebruik te maken van schijnkortingen. Dit nadat het bedrijf hierop werd aangesproken door marktwaakhond ACM.
Ook is het bedrijf gestopt met gepersonaliseerde prijzen. Volgens de ACM verleidde Wish consumenten met hoge kortingen ten opzichte van prijzen die zij vermoedelijk niet had gevoerd. Klanten werden hierdoor op het oog interessante aanbiedingen voorgeschoteld. Dit mag niet, stelt de ACM: ‘Een korting moet altijd een echte korting zijn, bijvoorbeeld ten opzichte van een prijs die eerder is gerekend.’
Daarnaast is Wish dus gestopt met gepersonaliseerde prijzen, die waren gebaseerd op onder meer het aankoopgedrag en de vestigingsplaats van de consument. Volgens de ACM communiceerde Wish dit niet duidelijk richting de consument toe. Bedrijven mogen alleen onder bepaalde voorwaarden gepersonaliseerde prijzen gebruiken. Het moet in ieder geval voor consumenten duidelijk zijn hoe hun persoonlijke gegevens de prijzen beïnvloeden en dit moet voorafgaand aan de aankoop duidelijk zijn.
Volgens de ACM wordt Wish de komende tijd in de gaten gehouden op het nakomen van de toezeggingen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Wish stopt met schijnkortingen na tik op de vingers van ACM
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.