Twinkle | Digital Commerce

Bekendheid flitsbezorging fors gestegen

2022-06-22
1000562
  • [onderzoek]
  • 0:55

Onder Nederlanders is het fenomeen flitsbezorging de afgelopen maanden een stuk bekender geworden. Inmiddels is 82 procent van de Nederlanders bekend met flitsbezorging.

Dat blijkt uit onderzoek van Markteffect onder ruim 1.000 Nederlanders. Het onderzoek werd van eind april tot begin mei afgenomen. Vooral onder 55-plussers is de bekendheid fors toegenomen, van 40 procent naar 77 procent. Onder jongeren zijn flitsbezorgers over het algemeen al bekend, 90 procent van de ondervraagden in de leeftijdscategorie 18 tot en met 34 jaar weet wat er met flitsbezorging wordt bedoeld.

Ook het daadwerkelijke gebruik van de flitsbezorgers neemt toe. In december 2021 kocht 11 procent van de Nederlanders weleens wat bij een flitsbezorger, in mei 2022 steeg dat naar 15 procent. Volgens het onderzoeksbureau kennen de meeste Nederlanders flitsbezorger Gorillas, maar wordt Flink het meest gebruikt. 52 procent van de ondervraagden geeft aan bij Flink te bestellen, 50 procent doet dat bij Gorillas en 24 procent bij Getir. Het niet de deur uit hoeven, snelheid en gemak zijn de voornaamste redenen om van een flitsbezorger gebruik te maken.