Zalando presenteert de jaarcijfers van 2021. Het afgelopen jaar nam de omzet met bijna 30 procent toe tot 10,4 miljard euro. Onder de streep blijft daar 234,5 miljoen euro van over.
Die groei heeft Zalando voornamelijk te danken aan het toegenomen aantal klanten. Vorig jaar kwamen er 10 miljoen nieuwe klanten bij op het platform. Dat komt vooral omdat het bedrijf het afgelopen jaar in maar liefst zes markten van start is gegaan, te weten: Slowakije, Slovenië, Litouwen, Estland, Letland en Kroatië. Daardoor wist het bedrijf zijn klantenkring uit te breiden.
Partners
Dat resulteert niet alleen in een hogere omzet, maar ook in een hoger handelsvolume. Die steeg met 34,1 procent en komt uit op 14,3 miljard euro. Partners zijn inmiddels goed voor 30 procent van het handelsvolume, vorig jaar was dat nog 24 procent. Inmiddels zijn er meer dan 5.800 partners op het platform aangesloten. Het is de bedoeling dat het aandeel partnerverkopen op het platform stijgt naar 50 procent.
De investeringen in geografische uitbreiding kennen ook een keerzijde: van het brutoresultaat (468,4 miljoen) komt 349,5 miljoen van de retailactiviteiten. Thuismarkt DACH is verantwoordelijk voor alle winst, het zijn juist de investeringen in de overige markten die ervoor zorgen dat het brutoresultaat wordt gedrukt. Zo kwam het resultaat in die markten uit op een verlies van 16,3 miljoen, tegenover een plus van 349,5 miljoen in de DACH-regio.
Zalando Plus
Zalando is wel tevreden over de resultaten. Zo is het bedrijf op koers om de doelstelling van een handelsvolume van 30 miljard euro in 2025 te halen, en steeg het aantal Zalando Plus-leden (dat in november 2021 in Nederland werd geïntroduceerd) naar meer dan 1 miljoen leden. Zalando heeft vertrouwen in dat klantenprogramma, en wil het aantal markten waarin dat beschikbaar is tegen het einde van 2023 verdubbelen.
Ook over de Nederlandse markt is het bedrijf te spreken. Zo was er dus de introductie van Zalando Plus en opende het bedrijf zijn eerste dc in Bleiswijk: ‘Nederland is een belangrijke markt voor Zalando, zowel in termen van groei als investeringen’, stelt Megan Maley, die verantwoordelijk is voor onder andere de Nederlandse markt. ‘In 2022 zullen wij verder bouwen op deze diensten voor zowel consumenten als merken en retailers.’
Voor het lopende jaar verwacht Zalando een groei in handelsvolume tussen de 16 en 23 procent en een brutoresultaat van 430 tot 510 miljoen euro.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Zalando in 2021: omzet boven de 10 miljard, aandeel partners neemt toe
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.