Twinkle | Digital Commerce

De voordelen van een .shop-domein

2021-12-14
1000562
  • [branded content]
  • 4:43

Webwinkels hebben een herkenbare, sympathieke naam nodig. Een topleveldomein zoals .shop helpt daarbij om vindbaar, vertrouwd en toekomstbestendig te worden.

Om op te vallen tussen de miljoenen webshops van tegenwoordig, moeten e-tailers een originele, sprekende naam hebben die de consument kan onthouden en die hoog scoort in de zoekresultaten. De meeste hebben aan het eind meestal .com of een lokale domeinnaam, zoals .nl of .de. Deze domeinen zijn ingebakken in de psyche van de meeste internetgebruikers. Maar de meeste hiervan zijn opgebruikt, vooral de populaire namen.

Gelukkig zijn er nieuwe top-level domeinnamen in opkomst. Ze beschrijven nauwkeuriger waar een bedrijf voor staat. Een perfect voorbeeld is .shop, waarmee het de consument direct duidelijk wordt dat hij met een e-commerceplatform te maken heeft. Maar hoe verkrijgt een ambitieuze webshop zo'n nieuw domein? Op dit punt komt GMO Registry van pas.

De dotcoms zijn bijna op

GMO Registry, een dochteronderneming van GMO Internet Group, stapte al vroeg in de relatief jonge generieke top-level domein (gTLD) ruimte. In 2011 kondigde ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) de introductie van nieuwe domeinen aan omdat .com verzadigd raakte. ‘Het was bijna onmogelijk geworden om voor een betaalbare prijs een mooie .com-domeinnaam te registreren’, stelt Hiro Tsukahara, CEO van GMO Registry. ‘Hetzelfde geldt voor .nl of .de. Als je vandaag een schoenenwinkel gaat beginnen, is het registreren van een domeinnaam als shoes.nl of shoes.com gewoon onmogelijk.’

Terwijl sommige nieuwe gTLD's in 2013 beschikbaar kwamen voor registratie, moesten andere waar veel vraag naar is zoals .shop naar een veiling . ‘Er waren acht aanvragers’, herinnert Tsukahara zich, ‘waaronder Google, Amazon en JD.com, het op één na grootste e-commercebedrijf in China. Dit zijn enorme bedrijven, maar uiteindelijk hebben wij .shop gekregen.' GMO Registry betaalde $ 41,5 miljoen dollar voor de .shop gTLD. ‘Het was toen het duurste topleveldomein. Maar in slechts vijf jaar tijd hebben we meer dan de helft daarvan terugverdiend.’ Tot nu toe zijn er inderdaad meer dan een miljoen .shop-registraties uit 196 landen. In termen van nieuwe gTLD's staat .shop momenteel op nummer 5.

Concurrenten overtreffen

Een .shop-domein biedt verschillende voordelen, met name op het gebied van Search Engine Optimization (SEO). Het Nederlandse bedrijf Superfoodguru gebruikte voorheen Superfoodguru.nl. maar werd niet goed gevonden. Hun SEO-bureau stelde voor dat ze in plaats daarvan Superfoodguru.shop zouden gebruiken. De kans is immers groot dat mensen op Google zoeken op “superfood – spatie – shop”. ‘Dus dat advies hebben ze opgevolgd’, vertelt Tsukahara, ‘en nu doen ze het een stuk beter dan voorheen.’

Een ander voorbeeld is Netflix. Afgelopen zomer opende de streamingdienst zijn nieuwe e-commerce website Netflix.shop. Netflix.com staat uiteraard nog steeds bovenaan de Google-resultaten, omdat het de hoofdwebsite is. Maar als mensen zoeken op “Netflix - spatie – shop” komt Netflix.shop zelfs boven Netflix.com uit. Tsukahara: ‘Als de zoekwoorden waarnaar mensen zoeken in de hoofdnaam of in het domein zelf staan, is de kans groot dat je je concurrenten overtreft. En als “shop” als trefwoord al in de url staat, hoef je dit niet meer apart toe te voegen. Door die extra vier letters niet toe te voegen, maak je je domeinnaam kleiner, korter en makkelijker te onthouden, wat heel belangrijk is in deze business.’ Het .shop-domein is jonger dan .com of .nl, maar als meer bedrijven van Netflix’ grootte en status .shop als hun primaire domein gaan gebruiken, lijdt het geen twijfel dat de gTLD meer vertrouwen en bekendheid zal krijgen.

Merkwaarde

Doordat veel websites nog steeds gebruik maken van .com en/of een country code top-level domein (ccTLD), valt een ander domein zoals .shop onvermijdelijk op. Zeker bij jongere generaties, stelt Tsukahara. ‘Zij zijn gewend aan een veel diverser internet, vanuit het domeinaspect gezien. Een jonge bevriende kunstenaar van mij gebruikt de gTLD .art. Voor hem is dat de logische keuze. Net zoals het volkomen logisch is dat een Amsterdams bedrijf .amsterdam gebruikt om klanten te laten weten waar het gevestigd is. Dit verhoogt je merkwaarde. In een wereld waar de meeste mensen nog steeds .com gebruiken, valt een ander domein echt op voor bedrijven.'

Het toevoegen van een .shop-domein is zelfs zinvol voor gevestigde, bekende e-tailers die al door de massa gevonden worden op hun .nl- of .com-domein. Tsukahara legt uit waarom: ‘Het .shop-domein groeit en na verloop van tijd zullen mensen deze domeinnamen kopen. Het is een kwestie van wie het eerst komt, die het eerst maalt. Bij .com zagen we dat mensen al vroeg domeinen opkochten voor 10 dollar per jaar en ze later voor een fortuin doorverkochten. Nissan.com is een goed voorbeeld; dat is lang geleden gekocht door een computerreparatiewerkplaats in de VS. Nissan Motors strijdt al jaren om dit domein te krijgen.’

Toekomstbestendig

Een .shop domein kan niet alleen gebruikt worden voor websites, maar ook in beveiligde betaalomgevingen. Het is nu bijvoorbeeld compatibel met de cryptocurrency van Ethereum. Als je een cryptowallet hebt, kun je hetzelfde domein instellen onder .shop en daar je geld in ontvangen, legt Tsukahara uit. 'Dit is geweldig, omdat crypto groeit en winkels zich onvermijdelijk zullen moeten aanpassen, zoals ze nu doen wanneer nieuwe betaalvormen worden geïntroduceerd. In Parijs moesten luxeboetieks Alipay en WeChat Pay accepteren omdat de Chinese koopkracht enorm is. Een .shop-domein maakt je dus toekomstbestendiger.’

De nieuwe gTLD biedt talloze voordelen. Dus waar haalt een e-commercebedrijf een .shop-domein vandaan? En... wat kost het? GMO Registry is de groothandel: het bedrijf verkoopt niet rechtstreeks, maar werkt in plaats daarvan samen met retailers (registrars) over de hele wereld, inclusief partners in Nederland die de daadwerkelijke domeinen verkopen. De prijs is goedkoop. Zo verkoopt een van de Nederlandse partners het eerste jaar een .shop-domein voor € 0,10 per maand. Tsukahara: ‘Voor een startende webshop is het zeker voordeliger dan een .com-domein waarvan de prijs elk jaar stijgt.’

Wil je meer weten over de voordelen van een .shop domeinnaam? Bezoek info.shop voor meer informatie.

Over GMO Internet Group

De GMO Internet Group bestaat uit 105 bedrijven, zo'n 6.500 medewerkers en 72 kantoren wereldwijd. De omzet is ongeveer $ 2 miljard, met een jaarlijkse winst van ongeveer $ 400 miljoen. Ongeveer 14 miljoen klanten gebruiken de diensten van GMO in verschillende segmenten, waaronder crypto-activa, betalingsoplossingen, online advertenties, media en internetinfrastructuur. In Japan heeft GMO als registrar een marktaandeel van 83% en beheert het zo'n 7 miljoen domeinnamen.